De IBL is een concept car in de zuiverste zin van het woord: een model dat reactie moet losweken bij het publiek. De Spaanse VW-dochter bevindt zich in moeilijke papieren en moet hoe dan ook iets ondernemen, wil het merk in de toekomst nog iets te betekenen hebben.
Met een lengte van 4,67 meter komt de IBL in het vaarwater van de prestigieuze Duitsers, zoals de Audi A6, BMW 5 en de Mercedes E-klasse. Een ambitieuze zet dus, zeker in een segment waar de koper conservatiever is dan de paus. Proportioneel zit het alvast wel goed met deze Seat: met 2,71 meter beschikt hij over een ruime wielbasis, en de wielen zijn mooi aan de uiteinden geplaatst. Het lijnenspel doet wat denken aan hoe een grote Alfa Romeo er zou moeten uitzien. Precies wat Seat verhoopt.
Digitaal display
Voor het overige kijken we op conceptsnufjes, waarvan het nooit duidelijk is wat productie kan halen en wat niet. Zo zijn de lichtblokken ingevuld met ledstreepjes. Interessanter is wat we in het interieur aantreffen. De tellers ogen op het eerste gezicht klassiek, maar zijn in feite digitale displays die naar keuze worden aangepast. Een piste die overigens Jaguar en Land Rover reeds bewandelen met hun serieproducten.
De aandrijving is plug-in hybride, maar details ontbreken. Seat-CEO James Muir bleef bij de onthulling in Frankfurt op de vlakte en liet alleen doorschemeren dat IBL de designrichting van de toekomstige Seats aangeeft. (mh/jd)
Klik hier voor alle nieuws over het merk Seat
Klik hier en zoek uw occasie Seat IBL tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Seat IBL, en een selectie van tweedehandse