Volkswagen nam de Beetle R mee naar het Salon van Frankfurt als concept, maar eigenlijk ziet hij er quasi productieklaar uit. De Beetle R krijgt nog nadrukkelijker uitgewerkte wielkasten, hij is ook iets breder dan de gewone Beetle. Daarnaast zijn er de grotere achterspoiler en enkele zwarte decorstukken om het verschil met pakweg de ‘gewone’ 200 pk-versie te maken.
Vooraan springen de grote koelopeningen en de splitter op. Alsof de 20-duimsvelgen nog niet opvallend genoeg zijn, beschikt de snelste Beetle ook over blauwe remzadels.
Centrale toerenteller
Het gewone Beetle-interieur is wat opgesmukt met onder meer aluminium pedalen, met nappaleder overtrokken kuipstoelen en sportieve tellers, met een centrale plaats voor de toerenteller.
Wat er onder de motorkap schuilgaat, houdt Volkswagen nog even voor zich, maar het kan gerust gaan om de turbobenzine viercilinder uit de Golf R en Scirocco R, goed voor 265 à 270 pk. In 2012 komt hij op de markt. Een prijs van tegen 30.000 euro aan, valt te verwachten. (mh)