De ene houdt er prettige vakantieherinneringen aan over, de andere minder fraaie (alcoholcontroles in de combi), maar èèn ding is zeker: iedereen heeft een mening over het VW-busje. In zekere zin leeft hij nog voort in de Transporter en de Multivan, maar dat is niet helemaal hetzelfde. Dat besef is er ook bij Volkswagen.
Vandaar deze heel charmante Bulli-concept, die de opvallende dubbele kleuren op de neus overneemt van de oorspronkelijke T1-bus. Met een lengte van 3,99 meter valt hij bovendien bijzonder compact uit voor een busje. Ter vergelijking, een Golf is langer en het oorspronkelijke busje mat 4,5 meter.
Ruimte
De hoogte van 1,70 meter en de breedte van 1,75 meter verraden dan weer dat de Bulli best praktisch kan zijn. Zo beschikt hij over minimaal 370 liter kofferruimte, die tot 1.600 liter kan aangroeien. Met alle stoelen op hun plaats, kan de Bulli 6 inzttenden aan. De hele stoelenrij kan plat, waardoor een bed ontstaat. De nieuwe Bulli blijft trouw aan de roots van de oude.
Elektrisch
De concept wordt aangedreven door een 115 pk sterke elektromotor. Hij haalt 100 in 11,5 seconden en een top van 140 km/u, terwijl het rijbereik rond 300 km moet schommelen. De batterijen opladen kan via een snellaadbeurt in een uur. De Bulli weegt 1.450 kg.
Productie?
In het interieur maakt de Bulli gebruik van een iPad om enkele boordfuncties als navigatie, internet en telefoon te bedienen. Volkswagen wilde in Genève geen woord lossen over eventuele productie. Maar het zou wel gek zijn om dit hippe alternatief voor een Kangoo te laten schieten. (mb/jd)