De Cross Coupé Concept is een plug-in hybride, die naast zijn turbobenzine met 130 pk nog steun krijgt van 2 elektrische motoren. Eentje voorin is goed voor 55 pk en 180 Nm, die achteraan is 115 pk en 270 Nm krachtig.
Krachtig, maar weinig dorst
Samengeteld komt dit neer op maximaal 265 pk, en dat voor een auto die met 4,34 meter langer is dan een Golf, maar korter dan een Tiguan. Volkswagen belooft een elektrisch rijbereik van goed 70 km, een 0 naar 100 km/u in 7 seconden en een gemiddeld verbruik van 2,7 l/100 km.
Elektrische 4x4
De echte innovatie schuilt in wat VW de elektrische cardanas noemt. Het gaat hier om een echte 4x4 (en VW benadrukt dat de Cross Coupé wel wat kan in het terrein) en dus moet er vermogen naar de achtertrein worden gestuurd. Om dat te bereiken krijgt de elektrische motor geen vermogen van batterijen, zoals je zou verwachten.
Nee, de voorste elektrische motor stuurt vermogen door naar achter, terwijl de benzinemotor dient als generator om stroom op te wekken. Hij beschikt niet langer over een klassieke cardanas. Die ruimte wordt overigens ingenomen door lithium-ion batterijen, voor wanneer je 100% elektrisch wil rijden. Maar hierdoor beschikt hij ook over een laag zwaartepunt, wat hem een goed weggedrag op asfalt moet opleveren.
Delen hiervan zullen we terugzien in de nieuwe Tiguan, die we in 2014 mogen verwachten. We zijn reeds benieuwd. (MG/LZ)