Met de Born schuift Cupra een meer sportief derivaat van de Volkswagen ID.3 naar voren. Al bleef het tot nog toe vooral bij uiterlijk vertoon. De Born VZ zoekt nu de grenzen van de elektrische hatchback op.
BMW-prestaties
Laten we meteen met de deur in huis vallen; 325 pk en 545 Nm koppel stuurt de nieuwe elektromotor achterin naar de achterwielen. Dat zijn cijfers die nog geen tien jaar geleden het goede weer maakten onder de kap van pakweg een BMW M135i. De sprinttijd van 5,7 seconden en top van 200 km/u zegenen de Cupra Born eindelijk met het hart dat de sportief ogende hatchback nodig heeft.
Cupra gaat trouwens niet over één nacht ijs, want ook de gehele ophanging gaat onder de loep. Er zijn nieuwe veren, dempers, aangepaste geometrie vooraan en aangepaste stabilisatorstangen. Eigenaardig genoeg blijft Cupra vasthouden aan trommelremmen achteraan, misschien wel dé achilleshiel van deze Born VZ. Dankzij de grotere batterij van 79 kWh (netto) weet Cupra een range tot 570 km voor te schotelen. Opladen kan aan 11 kW AC en 170 kW DC.
De looks
Wie gehoopt had dat de sportieve inborst extra benadrukt zou worden aan de buitenkant is er wat aan voor de moeite. Geen verbrede wielbogen of giganto spoilers. Net zoals bij de MG4 XPower blijft het bij wat subtiele tierlantijntjes. Zo verbergen de 20-duims velgen bredere rubbers, zijn er de nodige VZ-logo’s en twee extra specifieke kleuren: Dark Forrest en Midnight Black.
Binnenin installeert Cupra de CUP Bucket-stoelen vanuit de Formentor VZ5 vooraan, twee joekels van sportstoelen gemaakt van gerecycled materiaal. Vanaf de zomer rolt Cupra deze Born “Velocidad” uit. Wij kijken er alvast naar uit!