De Formentor is natuurlijk het eerste echte Cupra-product dat niet als Seat het levenslicht zag. De kandidaat bij uitstek dus voor een vijfcilinder in het vooronder, waarmee Cupra de Formentor zowat alle richtingen uitstuurt: van brave dieselversie over plug-inhybride tot... potige vijfpitter.
Die vijfcilinder is natuurlijk niet de eerste de beste. Het gaat om het 2,5 liter grote blok dat je onder meer kent uit de Audi RS 3. In deze Formentor VZ5 is hij goed voor 390 pk en 480 Nm en wordt hij gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak met zeven verzetten. De snelle Spanjaard sprint naar 100 km/u in 4,2 seconden, zijn topsnelheid bedraagt 250 km/u.
Visueel herken je deze Cupra Formentor VZ5 in de eerste plaats aan zijn dubbele diagonale uitlaatpijpen aan weerszijden. Daarnaast krijgt hij ook een zwart radiatorrooster, 10 millimeter lagere adaptieve ophanging, een breder spoor met koperkleurige 20-duimsvelgen en 18-duims remschrijven van Akebono. Binnenin springen vooral de CUPBucket-sportzetels in het oog.