We hebben er lang op moeten wachten, maar Cupra is eindelijk klaar met een opvolger voor de Ateca die destijds nog zijn carrière startte bij Seat. Opvolger Terramar is echter 100% een product van Cupra… en dat zie je er aan.
Expressieve looks
Net zoals Formentor en Tavascan wil de Terramar zich etaleren als een sportief gestileerd alternatief voor meer modale modellen van de Volkswagen Groep. We moeten er dan ook niet flauw over doen, dit is een Volkswagen Tiguan in een Spaans sportpakje. De snuit kijkt dreigend, de lijnen over de gehele carrosserie zijn hoekig en de bips krijgt een expressieve bumper en doolopende achterlicht.
Binnen combineert Cupra een premium afwerking met een vleugje sportiviteit. Waarmee Cupra bewijst dat het niet altijd zakelijk hoeft te zijn. Sportstoelen zijn standaard, net zoals twee digitale displays. De koffer is met 400 liter kleiner dan het gros van zijn concurrenten, maar door een schuifbare achterbank kan je ze wel vergroten tot een eerder riante 602 liter.
Aangepaste ophanging
Naast sportieve looks is de Terramar dus ook praktisch - indien nodig. Maar wat zit er onder de kap? Verwacht je niet aan een vijfcilinder zoals in de Formentor, onderaan de ladder staat een eerder brave 1.5-liter viercilinder turbobenzine van 150 pk te ronken. Een trapje hoger staat een 2-liter viercilinder turbo klaar voor je met 265 pk en er is ook een plug-inhybride die beschikt over 272 pk.
Elke uitvoering komt standaard met een DSG-automaat, sportophanging, Dynamic Chassis Control en opgepompte remmen van Akebono. Prijzen starten aan 46.300 euro voor de 1.5 TSI en lopen op tot 56.850 euro voor de 1.5 TSI e-Hybrid plug-inhybride.