Ook Opel weet zijn weg met afkortingen. In een ver en niet zo ver verleden goochelde het met de letters ‘GSE’ en ‘GSI’, zoals bij de Opel Monza GSE en Opel Astra GSI. Nu haalt Rüsselsheim de ‘GSE’-benaming van onder het stof, maar geeft het die een kleine betekeniswissel. Stond de ‘E’ vroeger voor ‘Einspritzung’ (‘injectie’), dan staat ze bij de nieuwe Astra en Astra Sports Tourer voor ‘elektrificatie’.
Plug-inpower
Die betekeniswissel leerden we bijvoorbeeld al bij de Manta GSe Elektromod, die Opel bij wijze van proefproject uitwerkte. Net als PSE bij Peugeot wordt GSe bij Opel de verpakking van sportieve plug-inhybrides. Concreet krijgen de nieuwe Astra en Astra Sports Tourer de eer om als eerste een GSe-uitvoering te krijgen.
Die krijgen concreet de bij moederhuis Stellantis bekende plug-inhybride aandrijflijn van 225 pk en 360 Nm, die de Opel Astra haalt uit de combinatie van een 1.6-viercilinder en een elektromotor. Over de batterij lost Opel nog niets, maar de Astra GSe krijgt ongetwijfeld dezelfde capaciteit van 12,4 kWh als de plug-inhybride Astra met 180 pk. Cijfers houdt Rüsselsheim voorlopig ook voor zich, behalve een CO2-uitstoot van 25 tot 26 g/km en een gemiddeld verbruik van 1,1 tot 1,2 l/100 km (WLTP).
Sportief jasje
Om de rijdynamiek te versterken krijgen de Astra GSe en Sports Tourer GSe een 10 millimeter verlaagde ophanging, en een aangepaste stuur- en ESP-afstelling. De GSe-Astra's krijgen eveneens een eigen voor- en achterbumper en 18-duims lichtmetaal dat zijn inspiratie bij de Manta GSe Elektromod haalt. Binnenin monteert Opel sportzetels die met alcantara zijn overtrokken.