Nu stilaan steeds meer instrumentenclusters en dus ook de snelheidsmeters digitaal worden, dreigt het fenomeen te verdwijnen. Maar is het je ooit al opgevallen dat de klassieke, analoge snelheidsmeter een veel hogere topsnelheid aangeeft dan de snelheid die de auto in kwestie kan? Zo zijn wij er bijvoorbeeld heilig van overtuigd dat de naald op de snelheidsmeter van de Volkswagen Up het veel eerder voor bekeken houdt dan bij 200 km/u...
Schaalvoordelen
Daar zijn een paar perfect logische redenen voor, zo blijkt. In de eerste plaats zijn er schaalvoordelen: voor een automerk is het goedkoper om maar een snelheidsmeter te ontwikkelen voor een paar verschillende modellen dan een meter voor elk model afzonderlijk. Daardoor kunnen auto’s met een lagere topsnelheid dezelfde snelheidsmeter krijgen als auto’s met een (veel) hogere topsnelheid.
Daarnaast is er het marketingaspect: heel wat klanten voelen zich psychologisch meer aangetrokken tot auto’s met een hogere topsnelheid, omdat die een sportievere uitstraling zouden hebben. En dat maakt een doordeweekse auto opeens een stuk aantrekkelijker.
Psychologisch aspect
Tot slot is er nog een andere psychologische factor, zo zegt het Amerikaanse CNN. Als de topsnelheid van je auto helemaal aan het einde van de snelheidsmeter staat, dan zou de naald bij snelwegsnelheden zich daar ook ergens bevinden. Nu staan de snelwegsnelheden ergens rond de 12-uurspositie, waardoor je minder het psychologische gevoel krijgt dat je het onderste uit de kan haalt van je motor. Dat die 12-uurspositie bovenaan de snelheidsmeter makkelijk af te lezen is, is bovendien mooi meegenomen.
Bij ons in Europa moet je analoge snelheidsmeter trouwens minimaal de topsnelheid van je auto weergeven. Een bovengrens is er volgens de Europese wetten niet, wel een regel voor de intervallen tussen de getallen. Als je snelheidsmeter niet meer dan 200 km/u weergeeft, dan mogen de intervallen tussen de getallen maar maximum 20 km/u bedragen. Geeft je snelheidsmeter een hogere snelheid dan 200 km/u aan, dan mogen de intervallen maar maximum 30 km/u zijn, zo spitte Top Gear onlangs uit.