Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Dacia Bigster: De Duster XXL (2024)

Dacia gaat letterlijk grootser dan ooit met de Bigster, een ruimere variant van de Duster die klanten in het C-SUV-segment moet gaan verleiden met zijn value for money.

Geloof het of niet, maar in Europa is het C-SUV-segment (denk: Nissan Qashqai, Peugeot 3008 en Volkswagen Tiguan) goed voor bijna 25% van de totale verkoop. Kortom, de net wat ruimere gezins-SUV’s vliegen als zoete broodjes over de toonbank. Waardoor nu ook Dacia een kruimeltje mee wil pikken.

Duster Allspace

Maak kennis met de Dacia Bigster, de grootste Dacia ooit gemaakt. Al geeft de naam dat natuurlijk al wat weg. Hoewel hij buiten koplamp en motorkap geen componenten deelt met de Duster, is het meteen duidelijk dat deze Bigster van dezelfde designtafel komt. Zie ‘m dan ook gerust als een Duster XXL, met 23 extra cm’s (voor een totaal van 4,57 meter) en een 5 cm hoger koetswerk.

Dacia-Bigster-Belgie-info 02

Die extra cm’s hebben natuurlijk vooral hun impact in het interieur. Want de Bigster pronkt met riante beenruimte achterin en een imposante koffer van 667 liter. Ter vergelijking: de koffer van de Bigster is 150 liter groter dan die van de Duster. Naast meer ruimte, zijn ook de materialen nét wat meer upmarket. Volgens Dacia omdat klanten in het C-segment net wat meer veeleisender zijn.

LPG of Hybride?

Dat moedergroep Renault hoge verwachtingen heeft van deze Bigster wordt wel duidelijk als je onder de kap gaat kijken. Zo krijgt de nieuwste Dacia enkele primeurs voor de groep onder de kap. Te beginnen met de Hybrid 155. Dat is niet zomaar een doorontwikkeling van de Hybrid 140, want de 1.6-liter benzinemotor wordt buiten gesmeten om plaats te maken voor een 1.8. Samen met een sterkere elektromotor en gegroeide accu van 1.4 kWh krijg je daardoor een hybride met 155 pk die toch 6% minder moet verbruiken en uitstoten. Daarenboven mag ‘ie 250 kg meer trekken. Al blijft het sleepvermogen op een eerder bescheiden 1.000 kg steken.

Dacia-Bigster-Belgie-info 03

Nu, geen probleem, want Dacia biedt de Bigster ook aan met de TCe 140. Dat is een 1.2-liter driecilinder turbobenzine die met veel liefde 1.5 ton achteraan hangt. Naar wens kan je die versie ook krijgen met LPG, waardoor je vlot 1.000 km aan range krijgt! Wil je de Bigster ook nog met vierwielaandrijving? Dan schuift Dacia de TCE 130 4x4 naar voren. Prijzen voor de Bigster zijn er nog niet, al mikt Dacia op een instapprijs van 25.000 euro en moet de hybride minder dan 30.000 euro gaan kosten.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer