De spreidstand van Dacia anno 2024 is indrukwekkend. Zo biedt het de goedkoopste elektrische auto, de goedkoopste hatchback, goedkoopste crossover en goedkoopste monovolume aan. Kortom, zeggen dat je tussen de Spring, Sandero, Duster en Jogger je goesting niet vindt, dat zou een leugen zijn. Of… je moest op zoek zijn naar een spotgoedkope stationwagen.
Gatenvuller
Tot voor kort had Dacia dan een oplossing voor je, in de vorm van de Logan MCV. Een auto die zijn naam niet mee had, maar wel zijn design, ruimte en kostenplaatje. Veel Dacia-rijders zweren dan ook bij zo’n Logan MCV stationwagen. Eén probleem echter, in 2020 werd de Logan MCV op pensioen gestuurd om dan geen vervanger te krijgen. Of toch niet rechtstreeks, want onderstaande Jogger wordt volgens Dacia gezien als de spirituele opvolger.
Eén probleem echter, want die Jogger is meteen ook Dacia’s topmodel (lees: duurste) naast de Duster. Er is dus een groot gat tussen de Sandero van 11.990 euro en de Jogger van 18.590 euro. Kijk, pas daar geen betaalbare stationwagen tussen, Dacia?
Succes gegarandeerd
Insert de nieuwe generatie Logan MCV, op de bouwstenen van de Sandero. Daardoor geen hybridemotor onder de kap (zoals Duster of Jogger), wel een fatsoenlijke 1-liter driecilinder van 110 pk en 200 Nm koppel. De Logan MCV wordt daardoor geen gigantisch werkbeest, maar wel een ruime auto voor gezinnen die net dat nodig hebben: ruimte.
Met een kostenplaatje vanaf 15.000 euro zou het meteen ook de goedkoopste nieuwe stationwagen van Europa kunnen worden. Hoewel wij er zeker van zijn dat Dacia een hoop van deze Logan MCV’s zou slijten, blijft het toch bij deze render. Want het Roemeense merk heeft geen plannen om een nieuwe Logan MCV op de markt te brengen. Zonde.