Vorig jaar kondigde Renaults budgetdochter Dacia een nieuwe huisstijl aan, met een nieuw lettertype, nieuwe kleuren en vooral een nieuw logo. Die nieuwe stijl werd geleidelijk geïntroduceerd: eerst op de website en in alle Dacia-berichtgeving, nadien ook in de showrooms. Vanaf 16 juni is het dan de beurt aan de auto’s zelf: dan krijgen alle nieuwe Dacia-modellen het nieuwe logo.
Nieuwe kleuren
Dat nieuwe logo, dat de Roemenen de Dacia Link noemen, symboliseert een kettingschakel, en vormt tegelijk een gestileerde letter ‘d’ en ‘c’. Het wordt niet alleen netjes in het radiatorrooster geïntegreerd, maar ook op de velgen en wieldeksels, op de achterklep en op het stuur. Tegelijk voert Dacia nog enkele nieuwe kleuren in: Monolith Grey op de dakrails, de inzetstukken van de bumpers en de spiegelkappen van de Sandero Stepway end de Duster, en het mosgroene Lichen Khaki aan het assortiment van koetswerkkleuren.
Strategisch begrensd
Tot slot laat Dacia nog weten dat het vanaf 2023 het eerste merk in de Renault-groep is dat de topsnelheid van zijn auto’s gaat begrenzen. Vanaf dan zullen alle nieuwe Dacia’s op 180 km/u zijn begrensd, net zoals Volvo al een tijdje doet. Al is dat voor het merk vooral slimme communicatie, want in de meeste gevallen maakt die maatregel geen verschil: de elektrische Dacia Spring haalt bijvoorbeeld maar 125 km/u, de grote Dacia Jogger heeft een topsnelheid van 175 km/u...