In 2022 haalde Dacia de Manifesto vanonder het doek, een elektrische conceptwagen die ons een blik gaf op de designtrekjes van de toekomstige Dacia’s. Een auto die ook in het oog sprong van Britse rallyspecialisten Prodrive en rallylegende Sebastien Loeb. Die vroegen aan Dacia of ze er niet mee mochten deelnemen aan de Dakar Rally 2025. En Dacia zei: Ja!
Op synthetische brandstof
Volledig elektrisch zal dat evenwel niet gebeuren. Want batterij en elektromotor worden ingewisseld voor een 3-liter V6 met twee turbo’s. Goed voor 355 pk en 539 Nm koppel. Die stuurt zijn kracht naar alle wielen via een sequentiële zesbak. In de cilinders wordt geen diesel of benzine ingespoten, wel synthetische brandstof. Jep, zelfs in de racerij zijn ze bewust bezig met emissie.
Wie trouwens het idee heeft dat deze Sandrider er redelijk kaal uitziet, die zit er niet ver naast. Dacia trekt namelijk bewust de kaart van minimalisme. Rond een buizenchassis wordt een koolstofvezel koetswerk opgetrokken dat gedrapeerd wordt in een reflecterende verf om de cabine koeler te houden. 17-duims velgen met dikke 37-duims BF Goodrich-rubber moeten de guurste ondergronden de baas kunnen. Terwijl het interieur uitpakt met een overaanbod aan schermpjes om piloot en co-piloot te assisteren.
Dit jaar nog aan de start
Hoewel Dacia in 2025 aan de start van de Dakar Rally wil staan met deze knaap, zal het in 2024 al deelnemen aan de Rallye du Maroc in oktober. Daarna wil het de komende jaren naar het kroontje mikken van verschillende World Rally-Raid-kampioenschappen.
Blijkt deze Sandrider succesvol, dan is het niet ondenkbaar dat we dat terug gaan zien in de productiemodellen van het merk. Verwacht niet meteen een Dacia Jogger met 3-liter V6, al lijkt een stoerdere ‘offroadversie’ niet geheel ondenkbaar. Ach, dromen mag. Niet?