Met de Spring Electric wil Dacia voor de elektrische auto doen wat het met de Duster voor SUV’s deed en met de Logan voor gewone auto’s: nieuwe modellen aanbieden aan absoluut aantrekkelijke prijzen. Alleen... is het voor die prijzen nog wachten tot begin 2021. Toch zegt moederhuis Renault dat dit de goedkoopste elektrische auto op de markt moet worden.
Dat neemt niet weg dat we intussen wel al de productieversie te zien krijgen, die verdacht hard lijkt op de Renault K-ZE. Dat is een SUV die de Fransen verkopen op de Aziatische markt, en meteen de reden waarom Dacia de prijs van deze Spring Electric zal kunnen drukken: het vermijdt daardoor een groot deel van de ontwikkelingskosten.
Compact en bescheiden
Met 3,73 meter is de Spring Electric vooral compact, al passen er binnenin vier passagiers en 300 liter aan bagage. Laat je de passagiers achteraan thuis en klap je de achterbank neer, dan maak je 600 liter vrij. De uitrusting is uiteraard beperkt, maar omvat desondanks elektrische ruiten, een touchscreen van 7 duim met Apple CarPlay en Android Auto, en als je je smartphone hebt verbonden is er zelfs spraaktechnologie.
De Spring Electric krijgt een batterij met capaciteit van 26,8 kWh en belooft een WLTP-rijbereik van 225 kilometer. In 14 uur heb je ze opgeladen aan een klassiek stopcontact, aan een wallbox van 7,4 kW ben je 5 uur zoet. Snelladen kan aan 30 kW, dan duurt het minder dan een uur. Een compacte elektromotor zorgt voor 33 kW (45 pk) en 125 Nm.