De goedkoopste elektrische auto van het moment? Die vind je - niet verrassend- bij Dacia. De Dacia Spring is met wereldwijd meer dan 140.000 exemplaren een niet te miskennen succes voor het budgetmerk. Een update moet meer klanten overstag laten gaan.
Stoerdere look, compleet nieuw interieur
De lijn tussen “nieuwe generatie” en “facelift” is dun bij deze opgefriste Spring. Niet in het minst op visueel vlak. Enkel het dakpaneel wordt overgedragen van de uitgaande versie. De snuit krijgt trekjes van de Manifesto concept en de bips een doorlopende zwarte streep tussen de achterlichten. Led-lichten worden de norm en grotere 15-duims velgen geven de compacte A-segmenter wat extra cachet.
Ook binnenin gaat Dacia stevig te werk. De Spring krijgt voortaan een strakker dashboard met stoere opbouw en een digitale instrumentencluster van 7-duim en infotainmentscherm van 10-duim. Hoewel een compacte vierzitter, weet de koffer toch 308 liter te slikken. Dat is ongezien in het segment!
Oude wijnen, nieuwe…
Onderhuids zien we waarom de lijn tussen “nieuw” en “facelift” nogal dun is. Zo is er nog steeds plaats voor de bekende accu van 25 kWh (netto) en een elektromotor van 45 dan wel 65 pk. Die eerste heeft nog steeds 19 seconden nodig om de honderd aan te tikken, terwijl de 65 pk-uitvoering die sprinttijd al terug brengt naar 13,7 seconden. Dé grote nieuwigheid is dat je de straffere motor voortaan ook op een lagere uitvoering kan krijgen dan Extreme.
Laden doe je nog steeds aan 6.6 kW AC en - optioneel - 30 kW DC. Een range van maximaal 220 km moet mogelijk zijn én de Spring kan voortaan bidirectioneel laden. In mensentaal: je kan ook andere elektrische toestellen van stroom voorzien met je Spring. Tenslotte breidt Dacia nog de veiligheidsnufjes uit. Zo is er voortaan een noodremsysteem dat voetgangers en fietsers herkent, verkeersbordherkenning met een snelheidswaarschuwing, een rijstrookassistent en een waakzaamheidsmonitor voor de chauffeur.