Al voor het zevende jaar op rij geeft Skoda stagiairs de kans om een unieke auto te bouwen. Een auto die dient als eindproef maar ook als visitekaartje van hun hard labeur. Dit jaar bouwden 31 studenten aan de Slavia, een soort van Scala speedster.
Oog voor afwerking
Het moet dan ook gezegd worden, de Scala ziet er best goed uit als cabrio. Al is de kofferklep van de Slavia misschien wel iets té lang om nog mooi te kunnen worden bevonden. Al is het designproces maar een klein deel van heel deze oefening. Want de stagiairs moesten elk onderdeel met de hand bouwen.
Kijk je dan nog eens in detail naar deze Slavia, dan merk je het oog voor afwerking. Alle naden en kieren sluiten mooi aan en er is zelfs plaats voor tierlantijntjes. Kijk maar eens naar het Skoda-logo achterop dat meteen ook dient als derde remlicht. Mag zo in productie, Skoda!
Eerbetoon
Verder merk je al snel de RS-schoenen van deze Slavia op. Extra geaccentueerd door de neonverlichting én de racestoelen binnenin. Maak echter niet de fout door te denken dat hier stiekem ook een beestige motor onder schuilt. Want hoewel de proporties insinueren dat er een motor achterin zou kunnen liggen rolt deze Slavia braaf rond in de studio met een 1.5-liter turbobenzine met 150 pk voorin.
Hoe de studenten trouwens op de naam Slavia kwamen? Wel, in 1895 (!) verkochten Václav Laurin en Václav Klement hun eerste fietsen onder merknaam Slavia. En Laurin en Klement zijn uiteraar de oprichters van Skoda. Een eerbetoon dus aan grondleggers van het merk. Scoort je zonder twijfel wat extra punten op je rapport.