Voor je denkt dat ze in Stuttgart het noorden kwijt zijn: kijk even naar het kleurschema van het Rallye Design Pack. Dan weet je meteen waar deze Porsche 911 Dakar in de eerste plaats voor bedoeld is: als eerbetoon aan de Porsche 953 die in de Parijs-Dakar-rally van 1984 met de overwinning aan de haal ging.
Pirelli Scorpion All Terrain Plus
Gelukkig houden de Duitsers het niet bij één exemplaar: er worden maar liefst 2.500 stuks van de 911 Dakar gebouwd. Die krijgen allemaal een 50 millimeter hogere bodemvrijheid dan een gewone 911 met sportophanging. De bodemvrijheid kan dankzij een liftsysteem zowel vooraan als achteraan nog eens met 30 millimeter worden verhoogd.
Die positie kan al rijdend worden aangehouden tot 170 km/u, boven die snelheid zakt de 911 Dakar weer naar zijn ‘normale’ niveau. Daarnaast geeft Porsche de nieuwe ophanging uiteraard een eigen afstelling die mikt op sportieve offroadprestaties, en specifiek rubber: speciaal ontwikkelde Pirelli Scorpion All Terrain Plus-banden, met een 9 millimeter diep profiel en versterkte wangen.
Rallye Design Pack
Onder de motorkap huist een 3,0 liter grote zescilinder boxermotor, die goed is voor 480 pk en 570 Nm. Die drijft via een PDK-achtbak de vier wielen aan, en stuurt de 911 Dakar naar 100 km/u in 3,4 seconden. Het speciale terreinrubber beperkt de topsnelheid tot 240 km/u. Porsche voorziet de 911 Dakar standaard van achterwielsturing, de motorsteunen uit de 911 GT3 en zijn PDCC-rolstabilisatie. Twee nieuwe rijmodi, toegankelijk via de draaiknop op het stuur, moeten het volle prestatiepotentieel van de 911 Dakar op moeilijke ondergrond loslaten: Rallye en Offroad. Beide rijmodi zijn nog eens voorzien van een Rallye Launch Control-functie.
Herkennen doe je de Porsche 911 Dakar natuurlijk meteen aan zijn hogere bodemvrijheid. Maar daarnaast geven de Duitsers hem een vaste achterspoiler mee, een hertekende snoet met luchtuitlaten van de 911 GT3, rode trekogen vooraan en achteraan, bredere wielkasten en steviger beschermwerk in de bumpers en zijschorten. Binnenin monteert Porsche standaard kuipzetels uit één stuk en laat het de achterbank achterwege. Optioneel zijn er een dakrek met lichtunits – en plaats voor een daktent - een Rallye Design Pack met koetswerkkleuren die knipogen naar het iconische Rothmans-livrei en een Rallye Sport Pack met rolkooi, zespuntsgordels en brandblusser.
Prijzen
Voor al dat moois staat er wel een flink prijskaartje voor in de plaats: Porsche vraagt in ons land 250.207,59 euro. Wil je het Rallye Design Pack, het Rallye Sport Pack en nog wat andere opties, dan komt de eindfactuur gevaarlijk dicht in de buurt van de 300.000 euro...