Als je in de war bent door het nieuws over Audi, dan ben je niet de enige. Na het debacle over de naam van zijn aandrijflijnen (45 TFSI, wie herinnert het zich nog?), verklaarde het merk met de vier ringen dat al zijn elektrische modellen een even nummer zouden krijgen, terwijl het oneven nummer zou worden gereserveerd voor versies met verbrandingsmotor. Na de A5... verandert Ingoldstadt van toon! Hier is dus de nieuwe A6 Avant!
Een beetje A5, een beetje A6
Audi's nieuwe wapen in het E-segment gaat verder met het cijfer 6, maar dat niet alleen, de Duitsers onthullen een stationwagonversie van hun nieuwe A6 - "Avant", voor de kenners. Dit is een grote stationwagon met lijnen die lijken te worden gedeeld met de recente A5. De voorkant is voorzien van een grille die eruitziet als een gapende mond, evenals koplampen met een aanpasbaar LED visueel signatuur. Als dat je ding is...
Aan de achterkant bestaan de lichten uit een dunne LED-strip met aan weerszijden een uitloper. De grote achterklep is er natuurlijk nog steeds, maar de achterruit ziet er veel gestroomlijnder uit. Dat komt de aerodynamica ongetwijfeld ten goede.
Meer technologie... maar minder ruimte
Achter de typische kofferklep van de Avant-versies, verbergt de nieuwe A6 echter een duister geheim. Met 503 liter bagageruimte is hij groter dan de A5 (logisch), maar kleiner dan de BMW 5 Serie (570 liter) en Mercedes E Klasse (615 liter)! Vergeleken met de oude A6 is de bagageruimte zelfs 62 liter kleiner, terwijl het nieuwe model 6 cm hoger werd...
Wat de A6 mist aan ruimte, maakt hij goed met technologie. In het interieur vind je een hele reeks schermen. De bestuurder ziet twee schermen (11,9 en 14,5 inch) samengebracht achter hetzelfde gebogen glazen paneel, terwijl de passagier een 10,9 inch scherm krijgt als de optie is aangevinkt. Laten we er geen doekjes om winden: het hele dashboard lijkt te zijn overgenomen van de A5. Jammer voor diegenen die hoopten op wat verschil in gamma...
Geen plug-in hybrides?!
Onder de motorkap is de nieuwe A6 echter heel anders. De dagen van twaalf verschillende motorblokken zijn voorbij, nu kiest Audi voor drie versies. Op het instapniveau zijn er twee viercilinder benzine- en dieselmotoren, goed voor 204 pk ongeacht de brandstof. Verder in het gamma is de A6 uitgerust met een 3,0-liter TFSI V6 van 367 pk. Quattro vierwielaandrijving is standaard op de V6 en optioneel op de diesel. Beide motoren zijn ook voorzien van MHEV Plus mild hybridisatie, dat een elektromotor van 24 pk en een accu van 1,7 kWh toevoegt.
Voorlopig is de Audi A6 alleen verkrijgbaar als stationwagon, maar het merk met de vier ringen heeft de prijzen al bekendgemaakt. Het instapmodel begint bij € 58.600, terwijl de V6 iets duurder is met € 63.250.