We hebben er lang op moeten wachten maar hij is eindelijk hier: de elektrische afgeleide van de Mercedes G-Klasse. Die gaat niet door het leven als EQG, maar wel als de “G 580 met EQ-technologie”. Daarmee maakt Mercedes duidelijk dat op termijn de EQ-benaming zal vervallen in de rangen.
Herkenbare looks
Hoewel er onderhuids gigantische veranderingen plaats hebben gevonden bij de ombouw naar het elektrische derivaat, ziet de G-Klasse met stekker er opvallend herkenbaar uit. De klassieke deurklinken met drukknop, de blokkige bumpers,... het gros van de componenten blijft staan. Toch zijn er aerodynamische tweaks. Daartoe behoren de iets verhoogde motorkap, dichtgewerkte grille, andere bekleding voor de A-stijl, de spoilerrand op het dak en ‘air curtains’ in de achterste wielkasten.
Ook binnenin neemt de elektrische G-Klasse de componenten van zijn broeders met verbrandingsmotor over. Er is luxe in overvloed maar ook een duidelijke focus op bedieningsgemak. Ook hier is de transparante motorkap (digitaal) optioneel beschikbaar. Bij de introductie is de EDITION ONE leverbaar, een gelimiteerd speciaal model met een uitgebreide standaarduitrusting en exclusieve designelementen.
Vier elektromotoren
Maar wat zit er nu onder de kap van de G 580? Wel één elektromotor in elk wiel. Daardoor beschikt deze elektrische krachtpatser over 580 pk en 1.160 Nm koppel. De accu, die is een riante 116 kWh groot en zou de G-Klasse alsnog moeten zegenen met een range van 473 kilometer.
Via functie G-Turn kan de G-Klasse vrijwel op z’n plaats draaien op een losse of onverharde ondergrond. De functie G-STEERING kan in het terrein voor een aanzienlijk kleinere draaicirkel zorgen. Dankzij de offroad-kruipfunctie met drie snelheden zorgt de nieuwe elektrische G-Klasse volledig zelfstandig voor een ideale aandrijving buiten de gebaande paden.
Dieper het water in!
Net als de andere G’s heeft de nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie een klimvermogen tot 100% op geschikte ondergrond. Het voertuig blijft stabiel tot een hellingshoek van 35 graden. Met een maximale waaddiepte van 850 mm overtreft de elektrische G‑Klasse zijn conventioneel aangedreven tegenhangers met 150 mm. Al blijft het natuurlijk spannend om met een EV diep het water in te gaan.
De terreinreductie LOW RANGE verhoogt het aandrijfkoppel met een speciale overbrengingsverhouding. Het nieuwe model genereert de functie van conventionele sperdifferentiëlen virtueel met behulp van intelligente torque vectoring. De nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie is binnenkort al leverbaar. Initieel is dat als Edition One met een startprijs van - hou je vast - € 198.803 euro. Fjieuw.