Vraag maar aan Aston Martin of Lamborghini: een SUV krikt de verkoopcijfers en dus de inkomsten aardig op. Hoewel Ferrari niet om inkomsten verlegen zit, zwichten de Italianen nu ook voor de SUV. Mooi meegenomen: dit soort auto’s valt aardig in de smaak in het Midden- en Verre Oosten. De markten waar sport- en luxemerken heel wat van hun klandizie vinden, met andere woorden.
Volbloed
De SUV die Ferrari voorrijdt, heet Purosangue (Italiaans voor ‘volbloed’) en is een 4,97 meter lange en 1,59 meter hoge SUV met een indrukwekkende wielbasis van 3,02 meter. De Italianen hebben namelijk volledig hun eigen ding gedaan met de architectuur, en plaatsten de atmosferische V12 achter de vooras, richting het midden van de auto. Dat verklaart de lange, gewelfde motorkap en de ver naar achter geplaatste voorruit.
Over die V12 gesproken: die 6,5 liter grote twaalfcilinder wordt niet ondersteund door turbo’s of elektromotoren, maar is 725 pk en 716 Nm sterk en zou volgens Ferrari als een echte Ferrari moeten klinken. De hele stoeterij gaat via een versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten naar de achterwielen, al betrekt de Purosangue de voorwielen bij het spel op dezelfde manier als de GTC4Lusso dat deed. Naar 100 km/u sprint de Ferrari-SUV in 3,3 seconden, de topsnelheid ligt boven 310 km/u.
Eerste achterdeuren
Visueel combineert de Purosangue stijlelementen van de recente Roma met een primeur: dit is namelijk de eerste Ferrari met een stel achterdeuren, en die openen dan nog eens in tegengestelde richting. Ze geven toegang tot twee plaatsen op de achterbank, terwijl er in de koffer 473 liter aan bagage kan. Het dashboard is opvallend gewelfd en relatief minimalistisch ontworpen. Nog opvallend: het 10,2 duim grote infotainmentscherm staat niet centraal, maar voor de neus van de passagier.
Nog even iets over de prijs: de Ferrari Purosangue krijgt een vanafprijs van 390.000 euro. Succes lijkt alleszins verzekerd: Ferrari laat weten dat de nieuwe SUV maar maximum 20 procent van de jaarlijkse productie zal uitmaken.