Wie had gedacht dat de Renault Kangoo ooit een cultauto zou worden? De Japanners blijkbaar, want daar is er een hele car culture ontstaan rond de Franse ludospace, die al bijna even populair is als hun eigen lokale erfgoed zoals de Nissan Skyline of de Suzuki Cappuccino. Aan de voet van de Fujiberg is zonet de veertiende editie van het lokale Kangoo-treffen afgelopen, de Kangoo Jamboree.
Van honderd naar vijfduizend
De eerste editie van het Japanse Kangoo-treffen dateert alweer van 2009, toen een paar honderd fans hun interesse voor de Franse ludospace in de verf wilden zetten. Na veertien jaar is de Kangoo Jamboree uitgegroeid tot een evenement van meer dan 5.000 deelnemers die zich aan de bijna 2.000 gepersonaliseerde Kangoos kwamen vergapen.
Japanse premières
Ook Renault zelf is zijn Japanse fans duidelijk niet vergeten. Al sinds het prille begin in 1997 vinden de Franse ludospaces moeiteloos hun weg naar Japan, en vandaag heeft Renault de Kangoo Jamboree ook volledig omarmd. Het Franse merk nam zijn nieuwe Grand Kangoo mee naar het Verre Oosten om voor het eerst aan het Japanse publiek te tonen, samen met een speciale “Urban Grey”-reeks.