Na tien jaar afwezigheid wil General Motors de terugkeer van de legendarische Hummer niet onopgemerkt voorbij laten gaan. De topterreinwagen van de Amerikaanse groep gaat voortaan als GMC door het leven en schakelt over op een elektrische aandrijving. En wat voor een. De 6 meter lange en 2 meter brede mastodont krijgt 3 elektromotoren met een totaalvermogen van meer dan 1.000 pk en 15.000 Nm.
Elektrisch toppunt
Om de aandacht te trekken – zoals Amerikanen zo goed kunnen – legt de Hummer EV indrukwekkende cijfers voor. Door zijn WTF-modus (Watts To Freedom) haalt hij 60 mijl per uur (96 km/u) in amper 3 seconden. Zelfs laden lijkt buitenaards: zijn 800-voltsysteem laat laden toe aan een vermogen tot 350 kW. Toch zwijgt General Motors nog over de technische specificaties van deze bruut. We weten bijvoorbeeld nog niets over de batterijcapaciteit of het gewicht. Het rijbereik wordt dan weer geschat op meer dan 350 mijl (560 kilometer).
Reusachtig
Ondanks zijn excessieve vermogen willen de Amerikanen dat we onthouden dat de grote pick-up vooral ontwikkeld is voor terreinwerk. Zo krijgt hij standaard enorme 35-duimsbanden van Goodyear en luchtvering met een specifieke modus die de bodemvrijheid met 14,8 centimeter laat toe- of afnemen. Nog indrukwekkender; door zijn vierwielsturing kan hij zelfs bewegen als een krab.
Ook het interieur gooit grote ogen. Op het dashboard zien we een gigantisch scherm van 13,4 duim voor het infotainment. Om dichter bij de natuur te zijn kunnen de glazen dakpanelen worden weggehaald. Ze hebben zelfs een specifieke opbergplaats onder de kap vooraan.
De GMC Hummer EV wordt volgend jaar gelanceerd als speciale Edition 1 en krijgt een prijskaartje van 112.595 dollar (95.285 euro). De instapversie van 79.995 dollar (67.685 euro) volgt pas in 2024. Jammer voor de liefhebbers van het merk: de Hummer EV is voorlopig alleen voorbehouden voor de VS.