Het zijn bewogen tijden in autoland en dat merk je ook aan de inschrijvingscijfers in België, want op korte tijd werden zowat alle spelregels overboord gegooid of aangepast. Zo is de diesel compleet persona non grata geworden en kent de elektrische auto een stevige opmars.
Ongeziene EV-rush
Vooral die elektrische auto kaapt de spotlight wat weg als we gaan kijken naar de inschrijvingscijfers in België voor de eerste drie kwartalen (via Febiac). Vocht de EV lange tijd een strijd in de schaduw van de benzine en plug-inhybrides, dan is het marktaandeel van de EV in de eerste drie kwartalen van dit jaar al gegroeid naar 27%. Daardoor moet hij enkel nog de benzineauto voor zich dulden qua populariteit (42,1%).
Je moet natuurlijk geen geleerde zijn om door te hebben dat die EV-groei vooral gestuwd wordt door fiscale wetgeving (lees: bedrijfswagens). Dat klopt ook, want bijna 9 op de 10 ingeschreven EV’s stonden dit jaar op naam van een bedrijf. Toch doet ook de particulier het goed, maar dan vooral in Vlaanderen. Gaan we vergelijken met de cijfers van vorig jaar (Q1 tot Q3). Dan zien we dat in 2023 223 elektrische auto’s particulier werden ingeschreven in Wallonië, 1.653 exemplaren in Brussel en 3.928 stuks in Vlaanderen. Voor 2024 (Q1-Q3) zijn die cijfers respectievelijk 372, 1.872 en 10.017. Het mag duidelijk zijn dat de Vlaamse EV-premie zijn doel niet gemist heeft.
Speelt diesel dan écht niet meer mee?
Is het nu echt zo slecht met de dieselverkoop gesteld? Wel, spijtig genoeg wel. Want nog geen 10 jaar geleden was de dieselmotor ongenaakbaar in de verkoopcijfers. Maar het kan verkeren. Kijk maar naar onderstaande tabel voor inschrijvingen per motortype in Q1 tot Q3 voor 2024:
Met een marktaandeel van 5,1 procent is het bijna zo goed als over-and-out voor de diesel. Ook de plug-inhybride heeft met 16% van het marktaandeel een deuk gekregen maar houdt verrassend stand. Al wordt aangenomen dat dit marktaandeel vanaf 2025 compleet weggevaagd zal worden door de aangepaste fiscaliteit.
Bedrijf koopt BMW, particulier koopt Dacia
Tot dusver de cijfers, maar hoe toont zich dat in automodellen? Want inderaad, het is dringend tijd om eens te gaan kijken naar de op dit moment populairste modellen van België. Als je eens rondkijkt in het straatbeeld is dat geen complete verrassing, maar ga je in detail kijken, dan zie je toch enkele opmerkelijke cijfers.
Zo staan modellen van BMW, Tesla, Audi en Volvo fier in de top 10, maar splits je de lijst in auto’s die werden ingeschreven op de zaak of particulier, dan krijg je toch een geheel ander zicht:
Inderdaad, terwijl bedrijven massaal BMW’s, Audi’s en Tesla’s kopen, vindt de particulier zijn gading in modellen van Dacia, Citroën en Toyota. Het staat buiten kijf dat modellen van die merken fors minder kosten dan wat er betaald wordt op de bedrijfswagenmarkt…
Populairste modellen per aandrijftype
Ben je ook benieuwd naar de populairste modellen per aandrijftype? Dan moet je zeker ook eens door onderstaande lijst snuisteren: