De Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie (Febiac) meldt dat ons land het eerste kwartaal van 2025 afsluit met 120.940 nieuw ingeschreven auto’s. Ondanks het Autosalon is dat nog steeds 10,5% minder dan vorig jaar.
BMW vs. Dacia
Als we de cijfers van dichterbij bekijken, zien we dat het Belgische wagenpark vooral wordt gedomineerd door bedrijfswagens. In het eerste kwartaal waren die goed voor 53,4% van de inschrijvingen, tegenover een derde in 2023. Daarmee is, over alle aandrijvingen heen, de BMW X1 de bestverkochte auto met 5.369 stuks. Van dat aantal werden er 4.479 ingeschreven door bedrijven.
De tweede plaats in het totale inschrijvingsklassement gaat naar de Dacia Sandero. De Roemeense wagen krijgt nog een extra trofee: het is ook de populairste auto bij particuliere kopers. De derde plek van meest verkochte auto’s in België gaat naar de Toyota Yaris.
Benzine blijft de leider
In het klassement van aandrijvingen blijft benzine stevig aan de top staan, met een marktaandeel van 42,1%. Bij particuliere kopers is dat zelfs goed voor twee derde van alle nieuwe inschrijvingen in 2025.
Op de tweede plaats vinden we niet diesel, maar elektrische wagens (33,4%). Dat aandeel wordt natuurlijk vooral gedreven door de professionele markt. Diesel is intussen naar de laatste plaats gezakt, met slechts 3,3%. De aandrijving wordt zonder twijfel vervangen door elektrisch bij bedrijven (+4,9%) en hybride bij particulieren (+3,4%).