Als de Lexus LX niet meteen een belletje doet rinkelen, dan is dat niet zo gek. De grote Japanse SUV vindt immers al jaren een afzetmarkt in Azië, Rusland en Oost-Europa, maar niet bij ons. Wij hebben immers de Toyota Land Cruiser, en dat is de terreinwagen waar deze Lexus LX op gebaseerd is. Dat is ook het geval voor deze nieuwe generatie: de LX gebruikt net als de Land Cruiser de GA-F-basis van de Toyota New Global Architecture.
Geen hybrides
Dat betekent dat deze Lexus LX net als de Toyota Land Cruiser in wezen een klassieke offroader met ladderchassis is. Het geheel is wel een flink stuk stijver en zo’n 200 kilogram lichter geworden dan de vorige generatie, maar de wielbasis blijft hetzelfde. Luchtvering geven de Japanners je standaard mee. Onder de motorkap geen hybrides zoals je van Lexus zou verwachten, maar een 3.5 V6-benzinemotor van 415 pk (LX 600) en een 3.3 V6-turbodiesel van 299 pk (LX 500d).
Spindle grille
En dan moeten we het nog hebben over de olifant in de kamer: het design. Of liever: het kolossale radiatorrooster. Dat noemt Lexus nog steeds spindle grille en was al een herkenningspunt op de vorige LX. In profiel merk je dat de Lexus-SUV verwant is aan de Land Cruiser, en achteraan gaat de LX mee met de hype van de ledstrook tussen de lichten.
Niet voor ons
Binnenin domineert een infotainmentscherm van 12,3 duim het dashboard. Daaronder krijg je een paneel dat 7 duim groot is, en dat wordt gebruikt voor de klimaatregeling en de rijmodi. Lexus biedt de LX tot slot ook nog aan in een VIP-uitvoering, die je meteen herkent aan zijn captain chairs in plaats van klassieke achterbank op de tweede zetelrij. De LX komt voorlopig niet onze richting uit.