Toen de concept werd voorgesteld, liet de De Tomaso P72 nog vermoeden dat er alleen ruimte was voor mechanische puurheid onder zijn prachtige koetswerk. Hij zou dus een motor krijgen waarvan het voortbestaan nog meer aan een zijden draadje hangt dan het lot van de ijsberen. De De Tomaso P72 zou een atmosferische V12-motor krijgen. Alleen: wat moeilijk te vinden is, kost ook veel geld. De Tomaso heeft nu geopteerd om het budget onder controle te houden en is de V12-piste verlaten. Maar in de plaats komt iets dat helemaal past binnen de traditie van De Tomaso.
Ford V8
De meest mythische De Tomaso’s, de Mangusta en de Pantera, hebben steeds de combinatie gemaakt van Italiaanse stijl en Amerikaans geweld. De De Tomaso P72 opteert nu op zijn beurt van een V8 van Ford, de 5-liter met compressor uit de Ford Mustang GT. Een pk-zwangere motor, zoals we konden merken in de Mustang.
Dankzij deze V8 kan de P72 zijn beloftes inlossen: 750 pk en meer dan 800 Nm. De manuele versnellingsbak zou ook moeten blijven, en de compressor biedt onvermoede troeven. In tegenstelling tot een turbo die op de uitlaatgassen moet wachten om zijn turbines op gang te trekken, is de compressor direct aan de motor gelinkt en is hij meteen paraat. Hoe harder de motor draait, hoe meer de compressor blaast. Hierdoor komt er progressief vermogen bij. De V8 met compressor van Ford laat toe om gelijkaardige sensaties aan te bieden als een klassieke atmosferische motor. Het geluid van een V12 zal je moeten missen, maar je kan niet ontkennen dat ook de Amerikaanse V8 een mooi geluid maakt.