Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

De Tomaso P72: Geen V12 maar een V8

De Tomaso blijft op weg om de P72 te realiseren, en daar kijken we nu al ontzettend naar uit. Maar intussen is er wel al sprake van een kleine wijziging in het motorcompartiment.

Toen de concept werd voorgesteld, liet de De Tomaso P72 nog vermoeden dat er alleen ruimte was voor mechanische puurheid onder zijn prachtige koetswerk. Hij zou dus een motor krijgen waarvan het voortbestaan nog meer aan een zijden draadje hangt dan het lot van de ijsberen. De De Tomaso P72 zou een atmosferische V12-motor krijgen. Alleen: wat moeilijk te vinden is, kost ook veel geld. De Tomaso heeft nu geopteerd om het budget onder controle te houden en is de V12-piste verlaten. Maar in de plaats komt iets dat helemaal past binnen de traditie van De Tomaso.

De Tomaso P72

Ford V8

De meest mythische De Tomaso’s, de Mangusta en de Pantera, hebben steeds de combinatie gemaakt van Italiaanse stijl en Amerikaans geweld. De De Tomaso P72 opteert nu op zijn beurt van een V8 van Ford, de 5-liter met compressor uit de Ford Mustang GT. Een pk-zwangere motor, zoals we konden merken in de Mustang.

de-tomaso-p72-2019-44-3

Dankzij deze V8 kan de P72 zijn beloftes inlossen: 750 pk en meer dan 800 Nm. De manuele versnellingsbak zou ook moeten blijven, en de compressor biedt onvermoede troeven. In tegenstelling tot een turbo die op de uitlaatgassen moet wachten om zijn turbines op gang te trekken, is de compressor direct aan de motor gelinkt en is hij meteen paraat. Hoe harder de motor draait, hoe meer de compressor blaast. Hierdoor komt er progressief vermogen bij. De V8 met compressor van Ford laat toe om gelijkaardige sensaties aan te bieden als een klassieke atmosferische motor. Het geluid van een V12 zal je moeten missen, maar je kan niet ontkennen dat ook de Amerikaanse V8 een mooi geluid maakt.

af7d1fa6-de-tomaso-p72-16

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer