Niet EX30 of XC40 is Volvo’s volumemodel, maar wel de XC60. Over de gehele wereld is deze familie-SUV de best verkopende Volvo ooit. Op z’n minst opmerkelijk, want het huidige model gaat alweer mee sinds 2017. Net zoals grote broer XC90 krijgt de acht jaar oude XC60 nu een opfriskuur.
Facelift ≠ nieuwe generatie
Hoewel Volvo vorig jaar nog van een “nieuwe XC90” sprak, had het kleinste kind meteen in de snuit dat het om een doorgedreven facelift ging. Het Zweedse merk maakt nu niet dezelfde fout door dit de “nieuwe XC60” te noemen. Dit is simpelweg een modeljaar-update, maar wel eentje die wat verder gaat dan normaal.
Uiterlijk zijn de verschillen alvast summier. De grille krijgt een asymmetrische invulling rondom een groter Volvo-logo, terwijl de achterlichten voortaan verduisterd zijn. Nieuwe velgendesigns en drie nieuwe lakkleuren (Mulberry Red, Aurora Silver en Forest Lake) moeten duidelijk maken dat je XC60 toch nét wat frisser is dan die van je buurman. Piept je buurman even binnen door de ramen, dan zal hij nog een stukje jaloerser zijn…
Opgefrist interieur
Waar de aanpassingen aan de buitenkant relatief bescheiden blijven, zijn de updates binnenin ingrijpender. Weg is het (ver)oude(rde) infotainmentsysteem van 9-duim, in de plaats komt er eentje van 11.2-duim die gebruik maakt van nieuwe hardware waardoor het besturingssysteem 2x zo snel is. Qua aankleding komen dan weer Quilted Nordico en Navy Herringbone Weave naar de XC60.
Op vlak van technische updates zijn de verschillen klein, maar zonder twijfel merkbaar. Volvo verbetert de geluidsisolatie en de optionele luchtvering en gelaagde ruiten zorgen voor een koninklijke rij-ervaring. Onder de kap voert Volvo geen updates door, waardoor je nog steeds een B5 milde hybride en T6 of T8 plug-inhybride kan krijgen. Vooral die laatste twee werden weer een stuk relevanter met de aangepaste wetgeving in België.