Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Deze 5 Chinese auto’s kan je nu al in België kopen!

Na de Japanse en Zuid-Koreaanse toestroom van automerken maakt Europa zich op voor de komst van de Chinese constructeur. Dat dit niet slecht hoeft te zijn bewijzen volgende 5 Chinese auto's die gewoon al lekker in België worden verkocht.

Verandering schrikt af, dat weten wij ook. Al hoeft verandering niet slecht te zijn. Dat bewezen de Japans automerken aan het einde van vorige eeuw en werd extra onderstreept door de Zuid-Koreaanse autobouwers het voorbije decennium. Werd er ooit denigrerend gedaan over merken zoals Mazda, Toyota en Hyundai in Europa, dan kunnen we ze nu niet meer wegdenken uit ons straatbeeld.

Hetzelfde zal – wederom tegen de zin van Europese constructeurs – ook gebeuren met Chinese automerken. Na jaren van succesvolle massaproductie op eigen markt, proberen ze steeds meer een graantje mee te pikken op ons continent. Simpelweg door de focus te leggen op betaalbaarheid, veiligheid en vaak ook elektrificatie. Geloof onze woorden niet, wel die van volgende 5 Chinese automodellen die je gewoon al lekker in België kan kopen!

1. DFSK Fengon

Als we je vertellen dat je in België momenteel een SUV met coupélijn kan kopen die een volledig digitaal dashboard, lederen interieur, een oneindige lijst veiligheidsnufjes én een automatische kofferklep heeft die je kan bedienen met spraakherkenning, dan denk je waarschijnlijk aan een Porsche Cayenne Coupe. Toch kan je die Cayenne niet krijgen met spraakherkenning.

Chinese auto belgie

Nee, het gaat hier over de amper 27.990 euro kostende DFSK Fengon. Een Chinese hoogpotige coupé met een 1.5-liter en 140 pk sterke benzinemotor die ook op LPG of CNG loopt. Een soort van Audi Q8 voor een peulenschil van de prijs. En hoewel de afwerking uiteraard net iets minder zal dan van een échte Audi, is het moeilijk om iets tegen deze Fengon te hebben. Al zeker niet met die prijs in het achterhoofd.

2. MG ZS EV

Stop! Ook wij weten dat MG een Brits merk is. Maar na haar faillissement in 2005 werd het overgenomen door – jawel – het Chinese SAIC. Die lanceerden MG terug op de Chinese en Britse markt in 2007. Na dertien jaar lokaal werk gaat MG echter terug internationaal, met de ZS EV.

Chinese auto belgie

Die ZS EV laat zich baseren op de ZS crossover en is volledig elektrisch. Met ruime afmetingen, een accu van 44.5 kWh en een instapprijs van nog geen 31.000 euro is dit zonder discussie een koopje in het EV-segment. Dat hij ook nog eens 5 sterren haalt in de Euro NCAP crashtest, dat is bijna een slag in het gezicht van de Europese automerken!

3. Polestar 2

Hoewel Polestar ooit haar leven begon als een raceteam dat met Volvo’s op circuit ging, is het ondertussen een dochterbedrijf van het Chinese Geely. Die hebben grootse plannen met Polestar in Europa. Want Polestar, die moet ons Tesla doen vergeten. En hoewel het zo’n vaart niet zal lopen is de Polestar 2 een interessante nieuwigheid voor de zakelijke rijder.

Chinese auto belgie

Die “2” heeft namelijk kritisch gekeken naar de Tesla Model 3 en zich grotendeels laten baseren op de Amerikaan. Let op, dan hebben we het niet over het design. Want waar de Model 3 sierlijke lijnen hanteert, lijkt de 2 uit één blok metaal gesneden. Onder die hoekige lijnen zit evenwel een 400 pk sterke elektrorakker met 78 kWh aan accu en een prijs van 59.800 euro.

4. BAIC BJ20

Als je ons vraagt wat een moderne interpretatie van de Toyota FJ Cruiser kan zijn, dan denken we spontaan aan deze BAIC BJ20. Een auto die je – nee echt waar – kan krijgen in België. Met dank aan een Kia-dealer in het Vlaamse Geel die ook de eerder genoemde DFSK Fengon importeert.

Chinese auto belgie

De BJ20 is een crossover die er aan de buitenzijde nogal, euhm, eigenaardig uit ziet maar binnenin zo vergist kan worden met gerief van Suzuki en SsangYong. De motor voorin is een (Euro 6D) 1.5-liter turbobenzine met 136 pk En dat allemaal voor de prijs van een “banale” Renault Captur.

5. Maxus eDELIVER 3

Afsluiten doen we met de Maxus eDELIVER 3. Een busje, dat wel. Al is het een busje die je loodgieter tot 342 kilometer ver kan brengen dankzij zijn accu van 53 kWh. Belangrijker is het feit dat Maxus meteen inspeelt op een vrij prille markt. Want elektrische busjes zijn momenteel nog zeldzaam goed.

Chinese auto belgie

Toch wordt aangenomen dat de transitie naar EV-busjes snel zal gebeuren, onder druk van de Belgische overheid. Moet een bedrijf overstappen naar een elektrische busje, dan zal Maxus naast de Europese concurrenten klaar staan met een valabel antwoord.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer