Audi is - uiteraard - actief in de racerij. Dat doet het bijvoorbeeld met de R8 LMS GT2, een heftig aangepaste R8. Eén probleem echter voor u en ik: de auto is niet straatlegaal en kan enkel ingezet worden tijdens FIA racekampioenschappen. ABT biedt nu de oplossing met deze XGT, een race-R8 met goedkeuring voor de openbare weg. Zoals pakweg een Porsche 911 GT2.
Ontsnapt van het circuit
In de basis is deze XGT uiteraard een standaard Audi R8. Al blijft er niet veel meer van over na zijn bezoek bij ABT. De auto wordt lager, breder en heftige bespoilerd. Vervangt ABT een koetswerkpaneel, dan is het van koolstofvezel. Het resultaat is dat deze XGT met 1.4 ton 165 kg lichter is dan een R8 RWD.
Het andere resultaat van deze aanpassingen, is dat omstanders denken dat je net ontsnapt bent van het circuit. Want dit ziet er bruut uit, op een geheel nieuw niveau. Zelfs binnenin trekt ABT de racevibe door met een rolkooi, racestuur, digitale display en aangepaste middenconsole.
De krachtigste der R8’s!
Achterin ligt zoals verwacht de mythische 5.2-liter atmosferische V10. Die krijgt van ABT een gezonde 640 pk en mag zijn kracht naar de achterwielen sturen. Daarmee is hij een forse scheut krachtiger dan de R8 RWD met 540 pk en laat hij zelfs de R8 Performance Quattro achter zich die “maar” 620 pk heeft.
Beginnen je vingers al te jeuken? Dan moeten we je enthousiasme misschien temperen. ABT laat namelijk weten 99 stuks van deze XGT te bouwen met een heftig prijskaartje van 600.000 euro. Da’s veel geld om mee stil te staan in de dagelijkse file…