Het Chinese BYD is op pad om dit jaar Tesla van de troon te stoten als grootste EV-producent. Daarbij is het merk, net zoals Tesla, niet beroerd om de grenzen af te tasten. Waar Tesla nog voor het eigenzinnige Yoke-stuur gaat, gaat BYD voor laden met twee stekkers tegelijk.
Vlaggenschip met 2 stekkerpoorten
Die nieuwigheid introduceert “Build Your Dreams” op de N7 van luxemerk Denza. Die Denza N7 is een nieuw vlaggenschip met een riant vermogen (522 pk), stevige accu van 91.3 kWh en de styling van een, ahum, Porsche Taycan Sport Turismo.
Hoe dan ook, het draait hier rond dat “Dual Chargen. Standaard kan de Denza N7 namelijk DC-snelladen aan 150 kW DC. Aardig, maar anno 2023 niet meer grensverleggend. Via een tweede plug kan je het laadvermogen fors doen toenemen. Want steek je twee stekkers tegelijk in, dan verhoogt het maximale laadvermogen naar 230 kW.
Is dit nu echt nuttig?
Waarom BYD nu net voor deze optie opteert is niet geheel duidelijk. Want er zijn auto’s die tot wel 350 kW kunnen halen uit één laadpunt. Misschien ligt BYD’s befaamde Blade Battery wel aan de oorzaak. Die lithium-ijzer-fosfaat-accu is minder vervuilend maar moet vaak genoegen nemen met een minder sterk oplaadvermogen. Door het vermogen over twee laders te verspreiden kunnen cellen misschien veiliger en efficiënter worden opgeladen. Echt populair ga je jezelf er niet mee maken aan het openbare oplaadstation.
Bekijk in onderstaande video vanaf 2min37 hoe het in zijn werk gaat: