Nio mag dan nog niet aanwezig zijn op onze markt, maar de Chinese fabrikant is geen kleine speler. Zo verkoopt het zijn zuiver elektrische modellen al in vijf Europese landen: Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen. Over die modellen gesproken: daar zijn er intussen ook al vijf van. Eén onder hen is de ET7, en die sedan gaat nu met een opmerkelijke verwezenlijking lopen.
Compacte accu, grote capaciteit
Nio maakt namelijk bekend dat het maar liefst 1.044 kilometer met zo’n ET7 heeft gereden op een enkele lading stroom. Dat deed het trouwens ook niet zomaar op de rollenbank van een steriel laboratorium maar wel in de echte wereld – of tenminste: in China. Daar had Nio-CEO William Li de eer om met een ET7 van Shanghai naar Xiamen te rijden, en hij nam de Senior Vice-President van het merk en de baas van een lokaal nieuwsmedium mee als passagiers. De Nio had echter weinig last van die ballast, want na de rit van ruim 1.000 kilometer aan een gemiddelde snelheid van 83,9 km/u had de EV nog 3 procent lading over.
Het gemiddelde verbruik strandde op 13,2 kWh/100 km, en dat geeft enigszins weg hoe de Nio aan dat enorme rijbereik komt. Zijn innovatieve ‘Cell-to-Pack’-accu heeft volgens de constructeur namelijk de grootste energiedichtheid van alle productierijpe batterijen op de markt, waardoor er wel 150 kWh aan cellen in de bodem van de ET7 passen. Die accu is echter nog niet verkrijgbaar op de in Europa geleverde ET7’s, waar je de keuze krijgt uit exemplaren van 75 kWh of 100 kWh groot. Het is dus wachten tot die CPT-accu de oversteek vanuit China maakt… En tot Nio zijn Europese aanwezigheid uitbreidt naar onze markt.