In 2002 pakte Ferrari op het salon van Parijs uit met de Enzo, de spirituele opvolger van de F50 en de voorganger van de LaFerrari. Centraal achterin een 6,0 liter grote atmosferische V12 van 660 pk, onderhuids tjokvol Formule 1-technologie en uitgekiende aerodynamica, en vooral: hyperexclusief. Van 2002 tot 2004 bouwde Ferrari maar 399 exemplaren van de Enzo, met nog één extra exemplaar dat aan het Vaticaan werd geschonken en voor het goede doel werd geveild.
Argento en Cuoio
Meer dan 70 procent van de Enzo’s werd in het typische Ferrari-rood gespoten, Rosso Corsa. Slechts een handvol exemplaren kreeg een andere kleur, zoals Giallo Modena, Rosso Scuderia of Argento Nürburgring. Dat laatste, zilvergrijs, vond zijn weg naar amper negen van de 399 Enzo’s. Waaronder dit exemplaar, dat in 2003 nieuw aan zijn Japanse eigenaar werd geleverd. Die koos bovendien voor een combinatie met beige Cuoio-leder voor het interieur, een kleurcombinatie die volgens Ferrari slechts bij één andere Enzo voorkomt.
Fabriekskilometers
Reden genoeg om deze Ferrari Enzo hyperexclusief te noemen? Zeker. En nog meer omdat de Japanse eigenaar besliste om zijn speelgoed nooit in te schrijven. Meer zelfs: de 227 geregistreerde kilometers op de teller komen bijna allemaal van Ferrari zelf, dat alle exemplaren van de Enzo grondig testte voor ze aan zijn veeleisende klanten af te leveren. Om het nog gekker te maken: alle beschermplastic (op de deurdrempels, het contact, de pedalen,…) hangt er nog gewoon op. De handleiding, de reservesleutel en de bagageset zijn zelfs nog nooit uit de verpakking gehaald.
In maart te veil
Interesse? Rep je dan als de bliksem naar het Canadese Blenheim, want daar gaat deze Ferrari Enzo in het weekend van 15 maart onder de hamer. Veilinghuis RM Sotheby’s verwacht alvast veel gegadigden, want dit soort ongebruikte Enzo’s in unieke kleuren komen zelfs zij bijna nooit tegen...