Subaru heeft met de Solterra dan wel zijn eerste elektrische SUV klaar, maar dat betekent niet dat de toekomst van de Japanse constructeur uitsluitend elektrisch is. Vierwielaangedreven SUV’s met boxermotor behoren nog steeds tot de specialiteit van het Japanse huis, en dat wil zeggen dat de Subaru XV een opvolger krijgt. Al zal de nieuwe generatie niet langer ‘XV’ heten wanneer die bij ons arriveert. De Japanners kondigen namelijk aan dat de benaming ‘Crosstrek’ voortaan wereldwijd zal worden gebruikt. Dat is de naam die de ‘XV’ onder meer in zijn thuisland krijgt, en ook de naam van de derde generatie van de compacte SUV die Subaru net heeft voorgesteld.
Prominente plek
Die staat nog steeds op het Subaru Global Platform van zijn voorganger, waardoor hij gelukkig meteen nog herkenbaar is als XV. De Japanse designers zorgden dus voor een stijlevolutie, met onder meer een schuinere motorkap, expressiever radiatorrooster en nieuwe ledkoplampen. In profiel valt de extra kunststof rond de wielkasten op om het avontuurlijke karakter van de crossover te benadrukken, terwijl achteraan de lichtunits gestileerder werden.
Binnenin kun je niet om het rechtopstaande infotainmentscherm heen, dat 11,6 duim groot is en net als bij de nieuwe Outback een prominente plek op het dashboard inneemt. De zetels kregen een nieuw ontwerp voor betere steun, terwijl de passagiers beter gespaard moeten blijven van geluid en trillingen in het interieur. De rijhulp, bij Subaru onder de noemer ‘EyeSight’, werd ook opgewaardeerd.
e-Boxer
Onder de motorkap zweren de Japanners nog steeds bij hun boxermotoren. In dit geval is dat een 2.0-viercilinder met het e-Boxer-logo, waardoor hij dus milde hybride ondersteuning krijgt van een elektromotor. Het vermogen – Subaru geeft nog geen details – gaat traditiegetrouw via een continu variabele transmissie naar de vier wielen. Een stijver platform en directere stuurinrichting moeten meer rijplezier opleveren. Wanneer deze Subaru Crosstrek onze contreien op komt, is nog niet bekend.