Voor de traditionele fans van de Porsche 911 was de overgang van lucht- naar watergekoelde boxermotoren moeilijk te verteren. De eerste generatie van 911-modellen met watergekoelde motoren, de generatie met codenaam 996, deelde ook heel wat componenten met de ‘goedkope’ Boxster. Daardoor wordt hij door klassieke Porsche-liefhebbers vaak over het hoofd gezien.
Speciale verzoekjes
Ten onrechte, zo vond Porsche Classic, dat zijn Sonderwunsch-programma (“speciale wensen”) nog eens extra in de verf wilde zetten. Het vertrok daarvoor van een 911 Carrera van 1998 uit de 996-generatie en toverde die om tot een uniek exemplaar, dat 911 Classic Club Coupe werd gedoopt. Dat exemplaar gaat naar de Porsche Club of America.
Sport Classic
De grootste inspiratie voor deze 911 Classic Club Coupe komt van de 911 Sport Classic uit 2009. De Sport Grey Metallic-koetswerkkleur is bijvoorbeeld identiek, terwijl de dubbele lijn die van de klep vooraan tot de achterspoiler loopt een lichtere variant van die van de 911 Sport Classic is. Die achterspoiler, die zijn oorsprong vindt bij de legendarische 911 RS 2.7, en het gewelfde dak knipogen eveneens naar de 911 Sport Classic.
GT3-roots
De glanzend zwarte 18-duimsvelgen krijgen het al even legendarische Fuchs-design. Het chassis en de remmen krijgen heel andere componenten: die van de 911 GT3 uit de 996-generatie. Ook de 3,6 liter grote boxermotor achteraan werd uit de GT3 getransplanteerd en is in totaal 381 pk sterk. Maar dat deze specifieke 911 voor Porsche een geheel eigen model is, bewijst het plaatje op het dashboard: “911 Classic Club Coupe No. 001/001”. Wedden dat dit deze 911 uit de 996-generatie ook bij de klassieke fans opeens een pak begeerlijker maakt?