Nissans Z-modellijn is toe aan een nieuw hoofdstuk. Na een carrière van 12 jaar ging de 370Z vorig jaar op welverdiend pensioen. De Japanners haalden afgelopen week in New York het doek van de productieklare versie van zijn opvolger. Die krijgt de eenvoudige naam ‘Z’ mee, en verschijnt in Noord-Amerika en thuisland Japan weldra op de markt. En Europa? Dat doet deze keer niet mee: Nissan vindt de huidige en toekomstige uitstootnormen te strikt om nog een valabele businesscase op te stellen voor de sportcoupé.
Klassiek recept
Jammer, want deze nieuwe Nissan Z is een sportcoupé volgens het klassieke recept. De – liefst grote – motor voorin, achterwielaandrijving en een manuele versnellingsbak. In dit geval gaat het om een 3.0 V6 met twee turbo’s, goed voor 405 pk en 475 Nm. Standaard met manuele zesbak en rev-matching-functie, optioneel via een nieuwe negentrapsautomaat met launch control. Nissan vertrok van de basis van de 370Z, maar nam die grondig onder handen, waardoor deze nieuwe Z scherper, stijver en stabieler moet zijn.
Knipogen
Knap is de tweezitter alleszins wel. De daklijn loopt haast in één lijn van de bovenkant van de voorruit naar de achterkant, en Nissan heeft in deze Z enkele knipogen naar het verleden gestopt. Zo verwijzen de koplampen naar de 240ZG, de achterlichten naar de 300ZX. Ook binnenin combineert Nissan klassiek met modern: zo krijg je een digitaal instrumentenpaneel en infotainmenttouchscreen, maar wel... drie analoge metertjes bovenop de boordplank.