DS breidt zijn gamma verder uit met de nieuwe DS 4, die zich tussen de DS 3 Crossback en de DS 7 Crossback wringt. In tegenstelling tot zijn voorganger met dezelfde naam, verpakt deze nieuwe compacte C-segmenter zijn bekende basis in een exclusief kleedje. En wat voor een.
Conceptinspiratie
Het Franse merk met premiumambities pakt stevig uit. De nieuwe DS 4 haalt zijn inspiratie duidelijk van de DS Aero Sport Lounge, de conceptcar die het vorig jaar presenteerde. Je ziet bijvoorbeeld dezelfde messcherpe lijnen en enkele specifieke elementen zoals de led-lichten met 49 diodes en de verzonken deurgrepen. Hopelijk gaan de vensters achteraan dit keer wel open, in tegenstelling tot de vorige generatie.
Binnenin zie je de vertrouwde vormen die het merk gebruikt, met een groot scherm op het dashboard. Zoals we intussen van DS gewoon zijn, zijn er ook enkele eigenaardigheden, zoals de ventilatieroosters op de deuren of het touchscreen aan de versnellingspook. Dat bedient het infotainmentsysteem met enkele vaste commando’s.
Uiteraard hybride
Zoals het een auto betaamt die in 2021 wordt gelanceerd, krijgt de DS 4 uiteraard een plug-inhybride aandrijflijn. De DS 4 staat op het moduleerbare EMP2-platform van de PSA-groep (of Stellantis) en neemt dus de aandrijflijn over van de Peugeot 508 en DS 7 Crossback. Die heeft een systeemvermogen van 225 pk en krijgt een batterij van 12,4 kWh. Daardoor moet de DS 4 50 kilometer ver geraken. Verder zijn er nog steeds benzinemotoren van 130 pk en 180 pk, maar de diesel wordt achterwege gelaten.