Voor het eerst in de 28-jarige geschiedenis bouwen de Koreanen dus een specifieke Europese editie van de Kia Sportage. Die staat op een iets kortere wielbasis van 2.680 millimeter en meet in totaal 4,52 meter. Geen paniek: er is nog genoeg ruimte voor je bagage: 591 liter met de achterbank rechtop, 1.780 liter met de achterbank neergeklapt.
Andere C-stijl
Visueel kopieert de Europese Sportage de voorkant van de versie met langere wielbasis. Je krijgt dus een imposante uitvoering van het Tiger Nose-radiatorrooster, boemerangvormige led-dagrijlichten en achteraan de doorlopende led-strook tussen de achterlichten. In profiel valt vooral de anders getekende C-stijl op. Je kunt de nieuwe Sportage eventueel met een constrasterend zwarte dakkleur bestellen, en met velgen van 17 tot 19 duim.
Schermdominant
Binnenin domineren twee schermen van 12,3 duim het dashboard: een voor het instrumentenpaneel, een voor het infotainmentsysteem. Connectiviteit wordt verzekerd via een app en over-the-air-updates, en ook rijhulp is er in alle mogelijke vormen. Tot en met een adaptieve snelheidsregelaar die rekening houdt met navigatiegegevens om zijn snelheid aan te passen voor een bocht, en een dodehoekhulp die het beeld van je dode hoek op het instrumentenpaneel weergeeft, net als in de nieuwe Hyundai Tucson.
Hybrides
Onder de motorkap biedt de nieuwe Kia Sportage voor elk wat wils. Hij is er bijvoorbeeld als 265 pk sterke PHEV, met 1.6 T-GDI-benzinemotor van 180 pk, 66,9 kW (91 pk) sterke elektromotor en lithium-ionbatterij van 13,8 kWh. Daarnaast is hij er ook als niet-oplaadbare HEV. In dat geval is hij 230 pk sterk, dankzij dezelfde 1.6 T-GDI van 180 pk, elektromotor van 44,2 kW (60 pk) en batterij van 1,49 kWh. In beide gevallen heeft Kia geprobeerd de batterij zo goed mogelijk weg te werken om de kofferruimte maximaal te sparen.
De rest van het motorgamma wordt vervolledigd door een milde hybride 1.6 T-GDI-benzine met 150 of 180 pk, en een 1.6-dieselmotor van 115 of 136 pk. Die laatste kan eventueel van milde hybride ondersteuning worden voorzien. Nieuw is een Terrain Mode voor moeilijker terrein, en een elektronisch gestuurde ophanging.