Vijf jaar geleden keerde MG terug naar onze contreien, maar dan niet meer onder de Britse maar wel de Chinese vlag. Dat merkte je in zekere zin ook aan het gamma want daar vond je geen stel sportieve roadsters meer terug, maar wel een plug-inhybride SUV. Die EHS was ook nog eens verrassend betaalbaar maar vond je ‘m toch niet betaalbaar genoeg, dan volgde er al snel een HS-zonder-E die het met een benzinemotor alleen moest doen. Sindsdien heeft MG echter flink wat modernere modellen in de aanbieding; tijd dus voor een inhaalbeweging.
Groter en ruimer
Maak dus kennis met de nieuwe MG HS, en met nieuw bedoelen we ook écht nieuw. Zo deelt deze tweede generatie niks met zijn voorganger en is hij zelfs iets gegroeid, goed voor tegenwoordig 4,65 meter lengte. Waar hij echter wel flink wat mee deelt, is de Roewe RX5 die MG-moederhuis SAIC in China verkoopt. Zo is het gros van de carrosserie identiek maar werden het front en de kont wel aangepast naar het MG-merkbeeld, waardoor er een familieband ontstaat met bijvoorbeeld de recent onthulde MG3.
Binnenin pakt de nieuwe HS vooral uit met zijn technologie want het dashboard wordt er gedomineerd door een enorme glasplaat. Daarachter vind je twee schermen van 12,3 inch: eentje voor het digitale instrumentarium en eentje voor het infotainmentsysteem. Verder belooft MG de cabine te bekleden met premium materialen maar vooral de ruimte zou erop vooruitgaan ten opzichte van de uitgaande HS. Zo belooft het merk 507 liter koffervolume of 44 liter meer dan voorheen… Al is niet helemaal duidelijk of dat cijfer overeind blijft in de plug-inhybride EHS.
Tot 120 elektrische kilometers
MG’s ruimste SUV komt er namelijk opnieuw met stekker en die stekker voedt een aanzienlijk grotere batterij dan voorheen. Die is nu 24,7 kWh groot, wat de EHS een elektrisch rijbereik van maar liefst 120 kilometer geeft. Gedurende die elektrische kilometers zorgt een elektromotor met een mooie 209 pk voor de vaart maar is je stroom opgebruikt, dan komt een 1.5-liter benzinemotor met 142 pk een handje helpen. Daarnaast kan je de HS ook zonder ‘E’ en dus zonder elektromotor krijgen en dan brengt diens 1.5-liter benzinemotor 169 pk naar de voorwielen langs ofwel een handgeschakelde zesbak, ofwel een zeventraps automaat.
Let wel: bovenstaande cijfers zijn voorlopig enkel vrijgegeven voor de Britse markt. Daar werden de HS en EHS namelijk onthuld tijdens het Goodwood Festival of Speed dus op de precieze versies voor onze markt is het nog even wachten. Dat geldt ook voor de prijzen en vooral daar heeft de nieuwe HS geen eenvoudige taak, want het uitgaande model is alvast één van de goedkoopste SUV’s in zijn segment.