In 2002 hield Volkswagen de Phaeton boven de doopvont. De luxelimousine was een idee van toenmalig VW-baas Ferdinand Piëch, die het Duitse merk ambitieus uitbouwde tot de gigantische groep die het vandaag is. Met de Phaeton wilde Piëch concurreren met de BMW 7 Reeks en Mercedes S-Klasse, en binnen eigen huis met de Audi A8. Maar een echt succes werd die Phaeton nooit: in zijn segment bleken klanten uiteindelijk meer om prestige en merkuitstraling te geven dan Volkswagen hoopte.
Elektrificatie
De toenmalige Phaeton rekte zijn carrière uiteindelijk tot 2016, met vier stevige modelupdates in zijn veertienjarige carrière. Nu blijkt dat Volkswagen wel degelijk aan een tweede generatie Phaeton gewerkt heeft, en dat er zelfs een rijdend prototype van werd afgewerkt. Uiteindelijk trok VW de stekker uit een eventuele productie. Naar eigen zeggen omdat het na dieselgate volop begon in te zetten op elektrificatie, al zal het uitblijven van het grote succes waar begin jaren 2000 op gehoopt werd er ook wel voor iets hebben tussengezeten.
Gerecycleerd
Toch beschikte die eventuele tweede generatie best over een geslaagd ontwerp. Dat was gebaseerd op het MLB-platform van de Volkswagen-groep, dat onder meer de Audi Q7 en A8 en de Volkswagen Touareg ook gebruiken. Binnenin werden er heel wat elementen van die tweede Phaeton gerecycleerd in diezelfde Volkswagen Touareg. Zo komt de Innovision-cockpit van de Touareg, de combinatie tussen het digitale instrumentenpaneel en het grote infotainmentscherm, bijvoorbeeld uit de Phaeton die er nooit kwam.