Gekker dan deze Lecar 459 Hybrid ga je ze vandaag niet tegenkomen. Want deze nieuwe SUV is zo eigenaardig, dat het terug interessant wordt. De looks zijn Noord-Amerikaans, de productie Zuid-Amerikaans en de aandrijflijn heeft Europese/Chinese trekjes. Nou
Rijgedrag van een EV, range van een diesel
Hoewel het iets oudere publiek zich misschien nog herinnert dat LeCar de naam was van de in Noord-Amerika verkochte Renault 5 destijds, is Lecar ondertussen uitgegroeid tot een Braziliaans automerk. Jep, dat hebben we tegenwoordig ook. Het kersverse LeCar wil de brug tussen volstrekt elektrische auto’s en voertuigen met verbrandingsmotor slaan met deze 459 Hybrid.
Waarom het merk de nogal Ferrari-esque cijfers 459 uit zijn hoed tovert is vooralsnog niet duidelijk, de term Hybrid begrijpen we wel helemaal. Zo wordt deze SUV aangedreven door een 163 pk en 258 Nm sterke elektromotor op de achteras met een accu van amper 18,4 kWh. Die batterij wordt echter continu opgeladen door een 1-liter driecilinder benzine van Horse Powertrain Limited, een joint venture tussen Geely en Renault. Resultaat? Het rijgedrag van een EV, maar een range van 1.000 km!
Waar kennen we dat design van,
Zo’n aandrijflijn is natuurlijk geen compleet nieuw concept. Nissan doet het ook met zijn ePower en Mazda met de MX-30 REX. Hoe Lecar dan toch de aandacht wil trekken? Door de 459 Hybrid ongegeneerd het design van een Tesla Model Y facelift te geven. Wees dan ook eerlijk, als je hier geen Tesla in ziet, dan kan je beter richting de oogarts.
Een gewaagde keuze, allerminst, want Tesla laat opvallend lang op zich wachten met de uitrol van de opgefriste Model Y. Die zou ten vroegste in 2025 op de markt komen. Waardoor deze Lecar 459 Hybrid tijdelijk op het moderne alternatief lijkt. Hoewel de kans onmetelijk klein is dat ‘ie ooit naar Europa komt, zijn we stiekem toch benieuwd hoe deze “Tesla met range-extender” zou rijden.