In oktober laat Mercedes de alweer zevende generatie van zijn SL aan de wereld zien. De Sport Leicht werd oorspronkelijk als pure sportieveling in de markt gezet, maar evolueerde doorheen de generaties naar een comfortabele cabriolet. Dat beeld van auto voor de al wat oudere welstellende én het feit dat elke generatie iets te lang in de catalogus blijft staan – gemiddeld tien jaar, een eeuwigheid in autotermen – vormde de laatste jaren het imago van de Mercedes SL.
Hallo Affalterbach
Dat imago wil de nieuwkomer uit Stuttgart nu van zich afschudden. In de eerste plaats door de ontwikkeling en productie door te schuiven naar Affalterbach, de thuisbasis van Mercedes-AMG. Jawel, binnenkort spreken we dus over de Mercedes-AMG SL. Die komt overigens enkele modellen vervangen: niet alleen de S-Klasse Cabrio (die bij de nieuwe generatie S-Klasse geen opvolger kreeg) maar ook de Mercedes-AMG GT Roadster.
Extra bankje
Een logische stap voor die laatste, want visueel gaat de nieuwe Mercedes-AMG SL de stijlrichting van de AMG GT Roadster achterna. Weliswaar met extra achterbankje – voor kleine passagiers – en met centraal tabletvormig infotainmentscherm, net als in de S-Klasse en nieuwe C-Klasse. Dat scherm kan je deels kantelen om de reflectie van de zon tegen te houden als je met het dak naar beneden rijdt.
Stekkerhybrides
Dat dak is net als in de AMG GT Roadster een stoffen kap, en niet langer een stalen wegklapdak. Dat bespaart natuurlijk de nodige kilo’s vergeleken met de voorganger van deze SL. Ook de koetswerkstructuur wordt veel lichter dan voordien. Op motorvlak houdt Mercedes de lippen nog even stijf op elkaar. Het ziet er wel naar uit dat deze Mercedes-AMG SL een plug-inhybride viercilinder krijgt, maar evengoed een klassieke 4.0 V8 met 4Matic-vierwielaandrijving. De E Performance-versie van die achtcilinder maakt ongetwijfeld ook zijn opwachting.