De Nederlander Joop Donkervoort maakt al decennialang eigenzinnige interpretaties van de Lotus Seven. Vorig jaar werd de man 70 jaar, en dus trakteerde hij zichzelf op de D8 GTO-JD70. Een radicale rijdersmachine met 2.5 TFSI-vijfcilinder van Audi-origine, die 415 pk en 520 Nm combineert met het leeggewicht van een pak frieten. Dat die radicale rijdersmachine 100 km/u aantikt in 2,7 seconden is dus geen verrassing. Dat Joop Donkervoort vond dat het best nog een tikje radicaler mocht, wel. Het resultaat is dit: de Donkervoort D8 GTO-JD70 R, een exclusieve variant die alleen bestemd is voor circuit. En die – hou je vast – een prijskaartje heeft van minstens 198.000 euro exclusief btw.
Voor dat budget monteren de Nederlanders wel een nieuw ABS-systeem, dat instelbaar is in twaalf standen, vervangen ze de remmen door krachtigere en duurzamere exemplaren voor circuitgebruik en moeten gesmede velgen met ultragladde slicks voor de nodige grip in de bochten zorgen. Maar daar houdt het niet op: de R-versie krijgt nog 20 procent stijvere veren en dempers, stuggere antirolstangen, en ligt 20 millimeter dichter tegen het asfalt. De stuurbekrachtiging – normaal niet aanwezig op een Donkervoort – is instelbaar, de stuurinrichting in twee standen verstelbaar.
Quaife-quickshifter
En nee hoor, daar stopt het nog niet: de manuele versnellingsbak werd ingeruild voor een sequentieel exemplaar van specialist Quaife. Niet om gewicht te besparen, want hij weegt meer dan de manuele versie, maar omdat die sterker is. Hij telt bovendien een extra verzet, een tussengasfunctie bij het terugschakelen en een quickshiftfunctie bij het opschakelen, zodat je je voet niet van het gas moet halen.
Om het plaatje helemaal af te maken, krijgen de gefortuneerde en gelukkige eigenaars van deze Donkervoort D8 GTO-JD70 R nog begeleiding naast de piste. Donkervoort voorziet immers transport naar circuit, een nieuw setje rubber, en zelfs catering. Wie zij rijlijnen wil bijscherpen, kan ook een beroep doen op coaching, op basis van de telemetriedata die de auto doorgeeft aan de pitlane. Met zespuntsharnas, rolkooi en brandblussers zijn ook de FIA-controleurs tevreden gestemd.