Voor het Franse DS en moederhuis Stellantis heeft de DS 7 Crossback heel wat symboolwaarde. De SUV, die in 2017 werd gelanceerd, was immers de eerste DS die zijn carrière niet als Citroën begonnen was, en de eerste SUV op Europese bodem. Vandaag, vijf jaar later, is de Fransman toe aan een facelift.
Lichtsluier
Die is behoorlijk ingrijpend, en dat willen de Fransen in de eerste plaats duidelijk maken met een naamsverandering. Zeg dus niet langer “DS 7 Crossback”, maar simpelweg “DS 7”. Vooraan kiest de SUV voor scherpere lijnen om meer aansluiting te vinden bij de nieuwe DS 4. Ook de lichtsignatuur verandert: voortaan monteren de Fransen zogenaamde ‘Pixel LED Vision 3.0’-koplampen, die worden ondersteund door een ‘light veil’, dagrijverlichting waar DS een ‘lichtsluier’ in ziet. Achteraan krijgen de lichtblokken een donkerder kader, werd het lijnenspel eveneens scherper en ruimt het Crossback-opschrift baan voor een voluit geschreven ‘DS Automobiles’. Er zijn ook nieuwe velgontwerpen in de maten 19 en 21 duim.
Prikkeldraadvrij
Binnenin kiest deze vernieuwde DS 7 voor nieuwe kleuren, nieuwe accenten en een opgewaardeerde bekleding van het dashboard en de deurpanelen. Het nappaleder voor de zetelbekleding komt van koeien die nooit in aanraking kwamen met prikkeldraad, iets wat meestal alleen de meest luxueuze Britse merken vermelden. De schuimvulling van de zetels wordt daarnaast iets dikker. Het infotainmentsysteem is helemaal vernieuwd: het gebruikt niet alleen een touchscreen van 12 duim, maar ook volledig nieuwe software met spraakherkenning, widgets, wifi enzovoort.
Drie stekkerhybrides
Onder de motorkap leggen de Fransen de klemtoon op drie plug-inhybrides, al blijft de BlueHDi-dieselmotor met 130 pk in het gamma. De bestaande E-Tense 225 blijft eveneens in de catalogus, met zijn PureTech 180-benzinemotor en elektromotor van 110 pk die samen de voorwielen aandrijven. Dat is ook het geval voor de E-Tense 4x4 300, die een PureTech 200-benzinemotor combineert met een elektromotor van 110 pk en een exemplaar van 112 pk. Zij krijgen na de facelift het gezelschap van de E-Tense 4x4 360, die een chassisbehandeling van DS Performance krijgt en een systeemvermogen van 360 pk voorlegt. De batterij van de plug-inhybrides heeft voortaan een capaciteit van 14,2 kWh en in ideale omstandigheden een elektrisch WLTP-rijbereik van 65 kilometer.