Gepantserde auto’s komen er in veel maten en vormen. Eerlijk is echter eerlijk: heel subtiel zijn die meestal niet. Want vaak gaat het over de hoogste modellen van BMW, Mercedes en Range Rover. Wat als je nu écht anoniem in alle veiligheid door het straatbeeld wilt laveren? Insert de DS 7 Vauban.
Incognito op z’n Frans
Niet dat we de DS 7 willen afschilderen als een auto voor de onvermogenden van deze wereld, maar parkeer ‘m naast een Mercedes-Maybach en je begrijpt wat we bedoelen. En hey, wat goed genoeg is voor de Franse president Macron, moet goed genoeg zijn voor… euhm… vermogende zakenhandelaars (en malafide personen).
Krijgt Macron nog een verlengde DS 7, dan is deze DS 7 Vauban gebaseerd op de reguliere DS 7. De carrosserie is verstevigd met aramide, een materiaal dat tegen een flinke stoot kan maar ook tegen hitte. Op welgemikte plaatsen past DS gepantserd staal toe en ook de ramen zijn vervangen door veiligheidsglas. Het Franse merk blijft nogal vaag over de specifieke upgrade maar ergens is het logisch dat ze niet de volledige blauwdruk vrij geven. Wel laten ze weten dat de DS 7 Vauban voldoet aan de VPAM4-standaard. Daardoor is hij bestand tegen de impact van handvuurwapens met een kaliber van maximaal .44 en metalen huls. Moest dat je iets zeggen.
Kostprijs?
Voorin de DS 7 Vauban sluimert de bekende 300 pk sterke aandrijflijn van de E-Tense Hybrid. Dit is dus een bepantserde plug-inhybride. Eentje die amper 164 kg toevoegt aan het totale gewicht. Daardoor blijft de DS 7 Vauban een kwiek baasje. Zo heb je de honderd aangetikt in 6,1 seconden, marginaal trager dan de 5,9 seconden van de reguliere versie.
Over versies gesproken, natuurlijk komt deze variant met een pittig prijskaartje. Momenteel start de meest decadente DS 7 E-Tense aan 66.250 euro als Opera-uitvoering. Deze Vauban? Vanaf 165.000 euro. Ach, op veiligheid staat geen prijs, toch?