De reïncarnatie van DS leek in 2009 een vliegende vlucht te nemen toen Citroën de DS3 onthulde. Hoewel de stadswagen meteen een hit werd, lukte het Citroën niet dat succes verder te zetten. DS werd een eigen submerk, DS 5, DS 4, DS 7 en DS 9 volgden, maar het straatbeeld overwoekeren doen ze alvast niet. Met de N°8 wil DS dan toch Duitsgezinde rijders in een Franse luxekar krijgen.
Lage crossover
De 4,82 meter N°8 flirt met de dunne lijn tussen crossover en sedan, net zoals pakweg Polestar dat doet. De designdetails zijn op z’n minst uniek. Er is een duotone lakkleur, dagrijverlichting met een “Clous de Paris”-_patroon, een opgelichte rechthoekige grille en een brede gelaagde bips. Merk ook op hoe de deurgrepen voor de achterste portieren werden weggewerkt.
Dat is niet omdat DS niet wil dat je achterin gaat zitten, allerminst zelfs! Want het interieur van de DS N°8 is een oase van comfort. Zachte materialen, geborsteld aluminium, indirecte verlichting en massa’s ruimte. Vooraan zijn de stoelen verwarmd en gekoeld én kan je optioneel nekverwarming krijgen. De koffer is met 620 liter dan weer luxueus groot.
Tot 750 km!
Kijken we onder het ontwerp, dan staat het vlaggenschip op eerder gekende technologie. Zo deelt hij zijn platform met de Opel Grandland en Peugeot 3008. Daardoor krijg je in de basis voorwielaandrijving dankzij een 230 pk sterke elektromotor en een accu van 74 kWh. De “Long Range” ziet het vermogen stijgen tot 245 pk en krijgt een batterij van 97,2 kWh. Volgens de WLTP-cyclus spreken we daardoor over een range van 750 km of 500 km op de snelweg!
Het topmodel krijgt vierwielaandrijving via twee elektromotoren die 350 pk los laten op het wegdek. Uiteraard tekent ook hier de grote accu present. Tenslotte zal de DS N°8 kunnen snelladen tot 160 kW DC. Wordt dit hét succesnummer waar DS naar zocht?