Want, eerlijk gezegd, we hadden er meer van verwacht. De eerste limousine die het DS-verhaal invulling mocht geven, mocht wat ons betreft toch meer charisma uitstralen. Zowel vooraan als achteraan beschikt hij over enkele karaktervolle details, maar die verzuipen in de overwegende indruk van het geheel: dat het toch allemaal wat saai is. Het doet ons toch vooral allemaal wat Chinees aan… maar kijk: laat dat ook net de plek zijn waar hij geassembleerd zal worden.
Verwijzing
Er valt ons nog iets op. De verantwoordelijken van DS hebben al zo vaak gezegd dat ze bewust niet verwijzen naar de mythische DS-modellen van Citroën. Hun manier om te zeggen dat ‘DS het merk’ niet hetzelfde is als ‘de klassiek DS’en’. En wat zien we aan deze DS9? Twee opvallende richtingaanwijzers die aan het dak bevestigd zijn… precies zoals in de Citroën DS het geval was. Hoe gaat dat ook weer volgens het gezegde? Alleen een idioot verandert nooit van mening.
We hebben ook geleerd om nooit een definitief oordeel te vellen op basis van een foto alleen. Sommige auto’s komen beter in het echt over dan op foto. Misschien beschikt de DS 9 wel over een echte verleidingskracht, maar is het daarvoor wachten op een eerste ontmoeting.
Luxe, comfort en technologie
Daarentegen hebben we geen enkele twijfel dat de DS 9 een bijzonder aangename auto wordt. Hij maakt gebruik van het EMP2-platform van PSA. Dat is nog nooit zo genereus geweest als hier. De totale lengte van de DS 9 bedraagt 4,93 meter, wat de inzittenden een zee van plaats moet opleveren. Luxueus zal hij eveneens zijn. DS belooft zitplaatsen achteraan met verwarming, ventilatie en ook een massagefunctie.
De geluidsisolatie in de DS 9 belooft erg verzorgd te zijn, en hij neemt ook de ophanging van de DS 7 Crossback over die het wegdek voor de auto scant en zich al aan het wegdek aanpast. Hij krijgt ook snufjes als nachtzicht, intelligente koplampen, semi-autonoom rijden op niveau 2, enzovoort. Het interieur belooft een oase van luxe en rust te brengen, wat de DS 9 moet toelaten zich te onderscheiden van zijn Duitse concurrenten.
De DS 9 mikt hoofdzakelijk op plug-in hybride aandrijving, met vermogens tussen 225 pk en 360 pk. Maar er staat ook een benzine met 225 pk gepland. Over diesels rept DS daarentegen met geen woord. De lancering van de DS 9 staat voorzien voor het tweede semester van 2020. De prijzen volgen pas later.