Prestigieuze oldtimerveilingen blijven een wereld op zich. Het laatste decennium pakten klinkende namen als RM Sotheby’s en Bonhams met de regelmaat van de klok uit met alweer een nieuwe recordopbrengst. Deze keer mocht RM Sotheby’s opnieuw met de hoofdprijs gaan lopen, en werd het bedrag voor de duurste auto ooit geveild meteen een flink stuk hoger gelegd.
Twee prototypes
Een anonieme verzamelaar heeft namelijk de onwerkelijke som van 135 miljoen euro neergelegd voor een Mercedes. Niet zomaar de eerste de beste, maar een Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé uit 1955. Die auto werd ontwikkeld voor de racerij en was destijds de snelste straatlegale auto ter wereld, maar geraakte nooit verder dan twee bestaande prototypes, een met een rood interieur en een met een blauw interieur. Een daarvan gebruikte de hoofdingenieur, Rudolf Uhlenhaut, nog een tijdje als bedrijfswagen. Uiteindelijk belandden beide prototypes in de collectie van Mercedes.
Fonds voor studiebeurzen
Stuttgart heeft nu dus een van zijn twee Uhlenhaut Coupés geveild, die met het rode interieur. Het andere exemplaar blijft gewoon in de collectie. Voor de veiling nodigden de Duitsers een selectie van goede klanten en verzamelaars uit, die moesten beloven de auto bij speciale gelegenheden aan het publiek te blijven tonen als ze het hoogste bod uitbrachten. Met de opbrengst van de veiling wil Mercedes een fonds oprichten voor studiebeurzen rond klimaatprojecten.
Vorige recordhouder
Met 135 miljoen euro legt de Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé het bedrag van de duurste auto die ooit werd geveild een flink stuk hoger. Het vorige record was voor een Ferrari 250 GTO uit 1962, die bij een veiling van RM Sotheby’s in het Amerikaanse Monterey voor 48,4 miljoen dollar van eigenaar wisselde. We zeiden het in het begin al: prestigieuze oldtimerveilingen, een wereld op zich...