In Skellefteå, in het noorden van Zweden, is Northvolt aan een blitzcarrière bezig. Op amper vijf jaar tijd heeft het bedrijf een hele productieketen op poten gezet voor batterijen van elektrische auto’s. Daar hoort ook een nagelnieuwe productieplaats bij, een zogenaamde ‘gigafactory’. De gigafactory van Northvolt is de eerste Europese productieplek voor batterijen van elektrische auto’s die operationeel is.
Lagere aankoopprijs?
Daar hoort nog een primeur bij, want vorige week leverde Northvolt zijn eerste batterijcel af. Het is niet alleen de eerste batterijcel die door een Europese fabrikant werd geproduceerd, maar ook de eerste die volledig ontworpen en ontwikkeld werd op het Oude Continent. Dat is goed nieuws voor autofabrikanten, want die zijn daarmee minder afhankelijk van Aziatische producenten zoals LG Chem of Panasonic. Daardoor wordt niet alleen de levertijd van dergelijke batterijen korter, maar gaat ook de kostprijs naar beneden. Op termijn moet zich dat vertalen in een lagere catalogusprijs voor elektrische auto’s.
Grote namen
Ondanks zijn relatief korte bestaan, kan Northvolt al op interesse rekenen van grote namen. Niet alleen Zweedse constructeurs als Volvo, Scania en Polestar staan bij Northvolt op de klantenlijst, maar ook grote namen als BMW en Volkswagen. Het totaal van die contracten wordt geschat op een waarde van meer dan 30 miljard dollar.