We hebben er even op moeten wachten, maar dit jaar rolt Audi een rist nieuwe EV’s uit. Zo staan er nog een A6 Berline e-tron en A6 Avant e-tron op de planning maar aftrappen doet het Duitse merk met de Q6 e-tron, een neefje van de Porsche Macan Electric.
Copy/paste
Visueel wil de Q6 e-tron vooral in tred lopen met zijn grotere broer (Q8 e-tron) en kleinere broer (Q4 e-tron). Zeer vooruitstrevend kunnen we het design van de 4,77 meter lange SUV dan ook niet noemen. Naar lekkere Duitse gewoonte wil hij dus vooral het gat tussen Q4 en Q8 dichten.
Binnenin kregen de designers wel wat meer vrijheid. Zo pakt de Q6 e-tron uit met een dashboard waarop een concave glasplaat zit waarachter het merk twee schermen herbergt. Leg je nog wat extra duiten neer, dan krijgt de passagier vooraan een derde schermpje pal voor de neus.
Meteen ook als SQ6
De Q6 e-tron luidt een nieuwe tijd in bij Audi. Want met deze EV introduceert het merk zijn nieuwe namenstrategie voor de motorisaties. Gedaan zijn de tijden van de 35 TFSI, 55 TDI of 45 Quattro. De Q6 komt er als instapper Q6 e-tron, vierwielaangedreven Q6 e-tron Quattro en sportieve SQ6 Quattro. Kijk, zo simpel kan het zijn!
Onder de carrosserie deelt deze Q6 zijn PPE-fundamenten met de Porsche Macan Electric. Da’s een gloednieuw platform met een 800 volt-architectuur. Daardoor is snelladen aan 270 kW mogelijk en is de SUV niet vies van wat vermogen. De Q6 e-tron Quattro schopt het tot 387 pk, de SQ6 e-tron Quattro tot een stevige 517 pk. De batterij is steeds 94,9 kWh. Daardoor moet een range van maximaal 625 km mogelijk zijn voor de Q6 e-tron Quattro. Hoewel de SQ6 nét wat meer zal verbruiken, pakt hij wel uit met een sprint naar de honderd van 4,3 seconden. Deze zomer staat de Q6 e-tron zonder twijfel bij de dealer te blinken.