In München maakten ze er geen geheim van dat er nog een extra variant van de 3 Reeks en 4 Reeks zat aan te komen. De Berline, Coupé, Cabrio en Touring waren er al, maar op de Gran Coupé was het nog even wachten. En met reden: hij keert nu terug als volledig elektrische versie, de i4. Met andere woorden: BMW heeft de komende jaren hoge verwachtingen van dit model.
Twee versies, twee prijzen
Voorlopig plant BMW twee versies van zijn nieuwe i4: de eDrive40 en M50. De eDrive40 gebruikt een elektromotor op de achterwielen van 250 kW (340 pk) en 430 Nm. De batterij waarin de i4 zijn elektriciteit stockeert, heeft een capaciteit van 83,9 kWh, waarvan 80,7 kWh bruikbaar is. De eDrive40 sprint naar 100 km/u in 5,7 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 190 km/u. Op een volle batterijlading hoopt de BMW i4 eDrive40 zo’n 590 kilometer ver te geraken. Snelladen kan aan 200 kW, en dan is de batterij na 31 minuten weer tot 80 procent vol.
De M50 wordt de sportieve versie van de twee, en krijgt er dus een elektromotor op de voorwielen bij. Het gecombineerde vermogen komt daardoor uit op 400 kW (544 pk) en 795 Nm. De prestaties zijn indrukwekkend: 0-100 km/u duurt amper 3,9 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 225 km/u. De batterijcapaciteit van deze i4 M50 is identiek aan die van de eDrive40, het rijbereik ligt met 510 kilometer iets lager.
Lange wielbasis, fris interieur
De 4,78 meter lange i4 kan uitpakken met een wielbasis van 2.856 millimeter. Goed nieuws voor de beenruimte van de passagiers dus. Die krijgen een iets frisser interieur dan in de ‘gewone’ 3 Reeks en 4 Reeks: het iDrive-infotainmentsysteem is bijvoorbeeld toe aan een nieuwe generatie en werd dus flink verbeterd. Je bedient het met touchscreen- en spraakbesturing, maar gelukkig houdt BMW ook nog vast aan de klassieke draaiknop op de middenconsole. De klimaatregeling verdwijnt wel achter een touchscreen, dat 14,9 duim groot is. Het digitale instrumentenpaneel is op zijn beurt 12,3 duim groot.
Prijzen
Last but not least kleeft BMW ook een prijskaartje op zijn nieuwe i4. De eDrive40 begint vanaf 59.600 euro, de M50 vanaf 73.000 euro. De elektrische modellen in het premiumsegment krijgen er dus een interessante uitdager bij.